Hopp til innhold

– Helt greit å lage musikk fra stua

Du trenger ikke nødvendigvis et glamorøst studio for å lage bra musikk, det er årets MGP-artister levende eksempler på. Bli med når vi tar en kikk inn i studio.

M.A.T.Z. (Mats Melbye) og Joakim Harestad Haukaas

– Tiden går fort når man har det gøy. Vi kan sitte i timevis og jobbe med å få en liten lyd helt perfekt, forteller M.A.T.Z. (Mats Melbye) fra Cir.Cuz og låtskriver og produsent Joakim Harestad Haukaas. Her fra Melbyes studio på soverommet hjemme i Fredrikstad.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

I dag ble de 15 låtene som deltar i Melodi Grand Prix offentliggjort i sin helhet. I løpet av de siste månedene har artister, produsenter og låtskrivere flikket og finpusset på bidragene for å få dem så perfekte som mulig. Men hvor låtene blir til, det varierer.

For der man i gamle dager behøvde et dyrt studio for å kunne spille inn musikk, har mange av årets MGP-artister spilt inn låtene sine hjemme på gutte- eller jenterommet.

I episode fem av vår nettserie «Bak MGP» blir vi med artistene inn i studio. Se video her:

MGP-artistene har jobbet med låtene sine i lang tid. Men hvor jobber de? Og hva trengs egentlig for å lage en bra låt? Bli med MGP-artistene inn i studio. (5)

– Gir en upretensiøs atmosfære

Soverommet på hybelen hjemme hos Mats Melbye, bedre kjent som M.A.T.Z. i Cir.Cuz har de siste årene blitt mer og mer forvandlet til et hjemmestudio. I dag er det bare sengen igjen til å minne om rommets opprinnelige bruk.

– Studioet kom til litt etter litt, forteller Melbye.

– Etter hvert som vi begynte å tjene penger på musikken har jeg kunnet kjøpe flere og flere komponenter. Og det har jo blitt noen etter hvert, medgir han.

Produsent Martin K står bak Hilda & Thea Leoras «Best Friend’s Boyfriend». Han har jobbet med en rekke store musikknavn fra inn- og utland, men har likevel beholdt studioet hjemme i stua i Trondheim. Han mener man slett ikke behøver et fancy studio for å lage bra musikk, så lenge utstyret er bra.

– Det er en upretensiøs atmosfære her som alltid får i gang min kreativitet, forklarer han.

– Dessuten har internett visket bort landegrensene og gjort musikken global på ordentlig. Derfor kan jeg jobbe med låter til det amerikanske markedet fra min leilighet i Trondheim, sier han.

Jobber sammen over internett

Flere av årets MGP-artister bedriver musikksamarbeid over internett. Mens Mats og Thomas i Cir.Cuz sender låter frem og tilbake over Oslofjorden mellom Fredrikstad og Skien, jobber Andreas Ihlebæk og hans produsent Fred Ball sammen fra henholdsvis Los Angeles og London.

– Det kan faktisk gjøre musikken bedre, for det gir låten en helt egen energi å jobbe på denne måten, forklarer Andreas, som har tatt artistnavnet Ilebek.

Låten «Who Needs The Universe?» har blitt til ved at Ilebek og Ball har mailet forskjellige versjoner mellom seg over Atlanterhavet. Ilebek mener det kan være sunt å jobbe litt hver for seg.

– Noen ganger er ikke musikk og demokrati noen god kombinasjon, av og til kan man diskutere seg langt inn i skogen - det kan faktisk drepe en låt om alle skal si sitt om enhver liten detalj hele tiden.

– Gøy med rare rytmeinstrumenter

Musikkproduksjon handler om å skape stemning ved hjelp av lyder og rytmer. Og oppfinnsomheten er stor blant artistene.

Anders Kjær har produsert Martine Marbels låt «Right Now». Deler av låtens uttrykk har blitt til ved hjelp av diverse rytmeinstrumenter.

Bli med Kjær og Martine Marbel i studio her:

Bli med i studio når produsent Anders Kjær og Martine Marbel leker seg med rytmebokser.