– Agnete er skapt for noe stort

STOCKHOLM (NRK): Den britiske stjerneprodusenten Ian Curnow har jobba med verdens største stjerner. I kveld sitter han ved siden av Agnete i greenroom som en av låtskriverne bak «Icebreaker».

Ian Curnow

Ian Curnow har produsert og skrevet låter for noen av verdens største stjerner.

Foto: Rikke Askersrud / NRK

Produsent og låtskriver Ian Curnow har over 60 millioner solgte album på samvittigheten etter å ha jobba med stjerner som Kylie Minogue, Donna Summer og Rick Astley. I år har han skrevet Norges Eurovision-bidrag, «Icebreaker», sammen med Agnete selv og Gabriel Alares.

Curnow forteller at han så noe eget i Agnete allerede første gang han møtte henne.

– Hun har en intensitet og nerve i det hun gjør som man ikke møter på så ofte i min bransje. Hun er laget av noe stort, sier han.

– Der hvor mange artister kommer i studio og sier «jeg vil ha en låt som høre ut som dette», jobba hun seg heller innover og innover i seg selv for å bringe med seg noe emosjonelt inn i låta som hun kjente at hun kunne formidle med troverdighet, sier Curnow.

Agnete

Agnete opptrer i kveldens finale i Eurovision Song Contest.

Foto: Rikke Askersrud / NRK

Nytt syn på Eurovision

Briten sier at det har vært spesielt for ham som låtskriver og produsent å følge «Icebreaker» gjennom norsk Melodi Grand Prix, og nå på scenen her i Eurovision Song Contest (ESC).

Agnete vant MGP

Gabriel Alares, Agnete og Ian Curnow i den norske finalen.

Foto: Rikke Askersrud / NRK

– Når man nå har hørt historien hennes og ser henne sette blikket i kamereat slik hun gjør nå i Eurovision, så er det vel ikke en sjel som sitter uberørt igjen foran skjermen. Det er dette Eurovision-scenen skal brukes til, sier han.

I Storbritannia er ikke ESC på langt nær like stort som i Norge, og Curnow forteller at han med vilje har holdt seg unna konkurransen som låtskriver fram til nå.

– Vi briter har en vrangforestilling om hva Eurovision er. I 20 år har konkurransen blitt framstilt som et humorshow på BBC, mye grunnet kommentatorer som Graham Norton og andre. Det er først nå som jeg er i Norge og opplever det gjennom deres øyne at jeg forstår hvilke muligheter denne arenaen gir, sier han.

– Temposkiftet føltes som det eneste riktige

Curnow forteller at det mye omtalte temposkiftet mellom vers og refreng i låta, ikke var der i utgangspunktet.

– Vi tre; Agnete, Gabriel og jeg, satt og jobba med låta og syntes det klassiske refrenget hvor tempoet økte i refrenget bare ikke føltes riktig, på et tidspunkt sa Gabriel «hva om vi tar tempoet ned i stedet», og der satt det, sier han.

Likevel forstår han at mange reagerer.

– Det er ikke slik man er vant til å høre musikk, så man blir litt satt ut. Jeg elsker at folk enten elsker eller hater denne låta - for meg er det kjennetegnet på godt håndverk. Hvis folk er likegyldige drunker det bare, sier han og er rask med å legge til:

– Så får vi bare håpe det er et flertall som elsker den i kveld.

Hvorvidt Europa elsker eller hater Norges bidrag, får vi svaret på i kveldens semifinale på NRK1 klokka 21.00.