Hopp til innhold

Brenner 300 000 liter diesel for å lage MGP-show på TV

For at du skal få Melodi Grand Prix hjem i stua brenner arrangørene store mengder diesel. All strømmen til showet ute på Fornebu lages nemlig med dieselgeneratorer – noe som fører til unødvendige utslipp mener miljøstiftelsen Zero.

ESC: Strøm og Didrik Solli Tangen (montasje)

Inne i arenaen på Fornebu synger Didrik Solli Tangen med imponerende sceneshow rundt seg. På utsiden står store generatorer og brenner diesel for å lage strøm til showet.

Foto: Marius Arnesen, Lise Åserud / NRK/Scanpix

Produksjonsapparatet ute i hallen på Fornebu krever enorme mengder strøm. Arrangørene opplyser at de i snitt bruker mellom 4 og 5 megawatt strøm for å lage TV-underholdning til hele Europa. Noe som tilsvarer over 100 000 lyspærer av den gode gamle sorten med en effekt på 40 watt.

Demonstrasjon av lysrigg for Eurovision Song Contest på Fornebu

Lysriggen på Fornebu bruker veldig mye strøm. Totalt trekker showet noe som tilsvarer over 100 000 lyspærer av den gode gamle sorten med en effekt på 40 watt.

Foto: AAS, ERLEND / Afp

Det er også akkurat lysanlegget ute i hallen på Fornebu som skaper mye av strømbehovet. Den store og imponerende lysriggen er ikke bare flott, den trekker også mye strøm.

Les også: Slik lages tv-showet

– Bare lysriggene alene drar i gjennomsnitt 1 megawatt, og har et maksforbruk på ca 2 megawatt, har teknisk ansvarlig for arrangementet Ivar Sundal i NRK tidligere uttalt.

For å skaffe denne strømmen har arrangørene valgt å sette opp store strømgeneratorer som brenner diesel for å lage strøm.

Vanligvis kommer strømmen vi bruker her i Norge fra et felles strømnett der mye av strømmen lages i vannkraftverk og dermed er miljøvennlig og fornybar. Melodi Grand Prix og arrangementet på Fornebu har derimot valgt å lage sin egen strøm ved å brenne diesel.

Slipper ut 3 tonn CO2 i timen

– Hafslund hadde ikke nok høyspent og fordelingssystemer til å forsyne arenaen med den strømmengden vi trenger fra det vanlige strømnettet. Sammen med vårt behov for å ha reserveløsninger på alt ble det besluttet å bruke dieseldrevne generatorer, sier Sundal.

Totalt regner arrangørene av Eurovision Song Contest med å bruke 300 000 liter diesel fra generatorer som er leid inn fra utlandet, blant annet Skottland, for å produsere strømmen musikk- og tv-showet trenger.

Anslag fra miljøstiftelsen Zero tilsier at slik brenning av diesel for å lage strøm vil slippe ut over 3 tonn CO2 i timen.

– Kan dessverre ikke være stolt over miljø-MGP

Einar Håndlykken tanker biodiesel

Daglig leder i Zero, Einar Håndlykken, mener NRK kunne vurdert biodrivstoff som et alternativ, slik Øyafestivalen tidligere har gjort.

Foto: Cato Buch / Zero

Miljøstiftelsen Zero jobber for å begrense klimautslipp, og mener utslippene fra produksjonen av Melodi Grand Prix er unødvendige og ikke noe vi som vertsland kan være stolte av.

– Norge bør være foregangsland på klimaområdet. Vi lager et show som hele Europa skal se på, og da burde vi også kunne være stolte av miljødelen av produksjonen. Sånn er det dessverre ikke, og det bør NRK ta innover seg, sier Einar Håndlykken som er daglig leder i Zero.

Han skulle helst sett at det ble planlagt et godt nok strømnett til arenaen ute på Fornebu som klarte belastningene ved store arrangementer som hallen jo er laget for. Da ville arrangementet kunne fått strømmen sin fra vannkraft. I stedet produseres strømmen med dieselaggregater.

Zero anslår at utslippene fra MGP på Fornebu hver eneste time tilsvarer litt mer enn et helt årsforbruk for en vanlig bil.

Håndlykken forstår likevel at NRK må finne en løsning når nettet ikke er kraftig nok, men han synes NRK kunne strukket seg lenger for å unngå utslipp.

– Man burde brukt biodiesel. Det har Øyafestivalen fått til tidligere og da burde NRK også gjort et forsøk, sier Håndlykken som mener det er helt feil signal å sende når det utenfor det flotte showet står store dieseldrevne generatorer.

– Det er et dårlig signal. Vi burde kvitte oss med utslipp der vi kan, og dette er et unødvendig utslipp. Her kunne vi ganske enkelt ha gjort arrangementet utslippsfritt ved nettstrøm eller biodiesel.

– Om to dager er det over

Når Peter Svaar som er pressetalsmann for arrangørene av Eurovision Song Contest konfronteres med kritikken viser han til at dette var den eneste løsningen som tilfredstilte kravene for en slik stor tv-produksjon.

Peter Svaar, pressetalsmann Eurovision2010

Pressetalsmann for Eurovision Song Contest-arrangørene Peter Svaar.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / Scanpix

– Det er jo nødvendig med en enorm mengde elektrisitet for å holde den store lysriggen inne i Telenor arena i gang under sending. Vi så ikke noe annet alternativ enn å bygge en generatorpark for å skape den mengden strøm som vi trengte. Hadde det eksistert noe annet alternativ så hadde vi brukt det, men det fantes altså ikke, sier Svaar og lurer på om miljøorganisasjonen som kritiserer arrangementet har noen gode forslag som kunne løst problemet.

Zero mener dere kunne brukt biodrivstoff og dermed minsket utslippene. Hvorfor gjør dere ikke det?

– Vi vurderte det, men det var tungtveiende grunner mot det. Blant annet ville bruk av biodiesel kreve mange vaskerunder av generatorene vi bruker. Det er også en større fare for at strømaggregatene går ned under sending, og det var en risiko vi ikke kunne tolerere, svarer Svaar.

Arrangørene uttrykker at de mener showet de produserer ikke er noen versting når det gjelder miljø selv om de vedgår at de brenner av en del diesel for å lage tv-underholdningen.

– Det er jo ikke bra for miljøet, men om to dager er det over og da tror vi at dette kommer til å gå bra, sier Svaar.

Vurderte dere å kjøpe klimakvoter?

– Nei, det vurderte vi ikke. Vi så ikke at det var hensiktsmessig for oss, og det var ikke inne i vår vurdering.