Når togene slutter å gå om natten, starter et intenst arbeid som de færreste av oss merker noe til.
T-banetunnelene under sentrum er Oslos blodårer.
Usynlige, men helt nødvendige for byens liv.

Mens Oslo sover

Bli med ned i undergrunnen.

Hver natt jobber rundt 50 personer med å vedlikeholde T-banen i Oslo.

I februar og mars ble det gjort ekstra mye, T-banen stoppet klokken 21.

Da strømmen ble skrudd av, fulgte vi etter arbeiderne ned under bakken.

Tommy Filtvedt er byggeleder for vedlikeholdsprosjektet fra Sporveien. Han viser vei ned i tunnelene.

Vi skal i denne reportasjen bevege oss fra Tøyen, mot Ensjø, via Carl Berner og ned til Grønland og Jernbanetorget.

Det er en av strekningene som er hyppigst brukt i sentrum av hovedstaden.

I den mest hektiske perioden jobber 70 mann i tunnelen.

Mellom Tøyen og Ensjø står to mann og fjerner løse steiner i fjellveggen. Vi spør Håkon hvordan det er å jobbe på natten.

«Døgnrytmen blir litt ødelagt med nattarbeid. Men det begynner å komme seg. Nå er jeg på tredje uka.»

Håkon Langlien

De jobber under tidspress. Det er fysisk tungt. Stor innsats og lagarbeid må til for å lykkes.

I sju uker har arbeiderne:

Byttet 7 kilometer med skinner.

Ødelagte skinner er fjernet, og nye er satt inn. Det betyr mye sveising.

Arbeiderne har sveiset sammen skinner på 450 steder.

Det er ca. 3200 grader når skinnene sveises sammen. Skinnene forvarmes til 1000 grader før selve sveisingen starter.

De har sprøytet 733 kvadratmeter betong på tunnelveggene.

Satt over 200 sikringsbolter for å sikre fjellet i veggene og taket i tunnelen.

Boltene går 3–4 meter inn i fjellet.

Vann ødelegger skinnene, en duk i taket fører vannet ned på siden.

Vi er fremme ved siste stopp: Jernbanetorget.

Det er 30 minutter til strømmen skrus på og alt må være klart til morgenrushet begynner.

Hva er det egentlig som motiverer gutta som står på i tunnelen natt etter natt?

«Det føles meningsfullt å sørge for at alle som bruker T-banen kommer seg fram hver dag. »

Tommy Filtvedt, byggeleder for Sporveien

«Jeg tror ikke så mange passasjerer vet at vi en halvtime før de skal på jobb står her og sveiser sammen skinnene. »

Tommy Siltvedt, byggeleder

På banen begynner det sakte, men sikkert å strømme på med folk som starter dagen med å reise til jobb.

Vi og arbeiderne går derimot og legger oss.

Fotojournalist

Mathias Moene Rød og Svein Olsson
Ansvarlig redaktør: Vibeke Fürst Haugen
Nettsjef: Hildegunn Soldal