Fruktdistributører i USA mener klistremerkene man finner på epler og pærer ikke duger lenger; klisne, dyre og ueffektive er ord som brukes om merkelappen.
Illustrasjon
Klistremerker i håret
I tillegg kan de til tider være vanskelige å få av. 76 år gamle Jean Lemeaux fra Texas sier til New York Times at hun bruker opp til en halv time daglig på å fjerne klistremerkene. En gang våknet hun sågar med to klistremerker i håret.
På grunn av de til tider plagsomme merkene, vil man nå ta i bruk laser for å tatovere frukten med informasjon som navn, opprinnelse, type og lignende. «Tatoveringen» vil sitte ytterst på skallet og erstatte dagens irriterende klistremerker.
Reklame neste?
Folk i bransjen ser videre for seg frukt med strekkoder som inneholder informasjon om alt fra hvor frukten er plukket til hvor mange kalorier den innholder. I framtiden vil kanskje til og med reklame kunne tatoveres på eplet du kjøper i butikken.
Men denne nye metoden for fruktmerking er ikke bare for å blidgjøre fru Lemeaux og andre forbrukere som sliter med klistremerkene; merkingen har også et annet formål.
Etter 11. september har myndighetene etterlyst et sporingssystem som skal kunne sikre matindustrien gjennom hele distribusjonen. En slik tatovering med informasjon er et skritt på vei. I tillegg vil det fra neste år bli påbudt å merke frukt med opprinnelsesland.
Videre jobbes det også med teknologi som skal kunne skanne frukten og gjøre selve handlingen mer effektiv.
Men det gjenstår enda litt arbeid før tatoveringsteknologien blir et dagligdags syn i fruktdisken. Foreløpige tester viser at tatoveringsfargen, bestående av ingredienser som blåbær, har en lei tendens til å renne bort når den blir utsatt for fuktighet.
Dermed må man leve med klistremerker på frukt enda litt til.