Hopp til innhold
Skibrød

Grovt brød med både bær og nøtter.

Foto: Pål Berg Mortensen / NRK

Grovbrød med valnøtter og blåbær

Et skikkelig grovt brød gir energi og god næring. Tidligere skiløper Anita Moen har staket seg til medaljer i både OL og VM, og her er hennes oppskrift på grovt «skibrød» med valnøtter og blåbær.

Slik gjør du

Varm vannet sammen med yoghurt, Biola eller melk til 37 grader.

Tilsett hele, fryste bær, hele valnøtter, salt og olje.

Rør meltypene sammen med havregrynene og tørrgjæren. Bland det tørre sammen med resten av ingrediensene.

Arbeid deigen godt, gjerne i en kjøkkenmaskin. Det er bra om deigen er litt løs og klissete, tilsett heller litt mer mel ved utbaking.

Dekk til med et klede og forhev deigen i 1-2 timer. Bak ut brødene og skjær gjerne et kryss oppå brødet. Etterhev under et klede til brødene er blitt en tredel større.

Brødene stekes på 240 grader i omtrent 20 minutter med damp i ovnen. Skru så ovnen ned til 180 grader og stek i omtrent 30 minutter til.

Avkjøl brødene under klede. Brødene holder seg fint i tre dager.

Tips

Oppskriften kan gjerne justeres etter hva du har av mel og korn i skapet.

Kilde: Anita Moen som er deltaker i TV-serien «Mesternes mester» 2017