Laster innhold, vennligst vent..
bønnesuppe

Kokken legger vekt på at dette er en klimavennlig suppe med lite kjøtt.

Foto: DR

Bønnesuppe

Med mange fyldige grønnsaker og bønner får du masse smak i denne suppen. En tvist av røykt bacon og parmesan til topping gjør den ekstra god.

Slik gjør du

Bønnene legges i bløt dagen før i rikelig med vann.

Sil av vannet på bønnene og hell nytt vann på. Kok bønnene med 1 spiseskje salt, laurbærblad, og en delt løk. Kok bønnene til de er nesten møre.

Snitt og klargjør grønnsakene.

Stek bacon, purre i skiver, løk, gulrøtter, selleri i små terninger og urter i ½ desiliter olivenolje i en stor tykkbunnet gryte. De skal stekes langsomt, til de er gylne og møre i cirka 10–12 minutter.

Tilsett tomater og la det småkoke videre i en halv time. Smak forsiktig til med salt og pepper.

Skrell det ytterste vokslaget av parmesanskorpen og ha i kål, parmesanskorpen, krydderbukett av laurbærblader, fersk timian og bladpersille oppi med de kokte bønnene i gryten, samt hønsebuljong og vann nok til det dekker ingrediensene grundig.

La det småkoke igjen til det er veldig mørt og smaker deilig. Kok i minimum 45 minutter, og la det gjerne koke i 1,5 time.

Fisk parmesanskorpen opp av gryten. Det samme gjør du med den halve hvitløken og krydderbuketten. Smak til med salt og pepper.

Pisk litt i suppen, så den blir litt kremet med bønnene.

Legg en skive brød i hver tallerken, hell suppe over og dryss over parmesan.

Topp retten med en full skje frisk olivenolje.

Kilde: Adam Aamann i Matmagasinet/DR