Laster innhold, vennligst vent..

Åtte retter ungene kan lage selv

Slipp ungene løs på kjøkkenet i vinterferien! Her er oppskrifter de kan lage selv, med variasjoner og vrier for både små og større barn.

Sunn mat til barn

MORO PÅ KJØKKENET: Det er lov å tulle litt med maten mens man lager den!

Foto: Michael Schneidmiller / Colourbox

Å få laget mat sammen med barna kan være en prøvelse i en hektisk hverdag. Og det er ikke alltid like lett å få løsrevet barna fra iPaden heller. Men når de først gyver løs ved kjøkkenbenken kan magiske ting skje. Mange spiser mer frukt og grønt og setter mer pris på maten. Og så moro som det er!

I vinterferien har de masse tid, og kanskje har du hjemmekontor og kan hjelpe dem litt i lunsjen din? Disse rettene kan de fint lage selv, i alle fall med litt bistand i begynnelsen.

For de minste kokkene

Fylte tortillaer er stas å lage. De kan ungene fylle med favorittfrukten og pålegget sitt, og kanskje lager de lunsj til noen heldige voksne også?

Rekker ungene opp til kjøkkenbenken med en krakk og kan holde en smørkniv kan de lage deilig fruktsalat. La dem finne fram favorittene sine, kutte opp og blande salaten selv.

Fruktsalat

TIPS: Litt vaniljeyoghurt eller kesam på toppen av fruktsalaten gjør den ekstra god.

Foto: www.colourbox.com

For de mellomstore kokkene

De litt større barna kan lage arme riddere og legge fruktsalaten på toppen.

Å få bruke vaffeljernet er stas! I det kan ungene steke ostesmørbrød eller varme tortillaer med for eksempel ost og skinke, eller avokado, kremost og kalkunpålegg.

Ostesmørbrød ved bålet

Vaffeljern fungerer fint som smørbrødgrill eller toastjern, og hvem elsker ikke smelta ost?

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Eller de kan lage klassiske vafler, med det de har lyst til å ha på. Syltetøy, is, sjokoladepålegg, brunost, rømme, marshmallows, eller kanskje en wienerpølse?

For større kokke-barn

Enkel baking, pastaretter og supper er fint å begynne med når barna får ta komfyren i bruk.

Denne sjokoladekaka er fin å lage som den første man får bake selv. Oppskriften er glutenfri, så du kan bytte jyttemel med vanlig hvetemel om den ikke trenger å være glutenfri.

Tomatsuppe liker de fleste, og en enkel hjemmelaget tomatsuppe gir god mestringsfølelse, og en deilig sunn og god middag.

Suppen kan også kokes litt lengre og bli en super saus til pasta. Pastaen tilberedes som det står på pakken, og fordeles i skåler. Sausen helles så over. Den kan gjerne toppes med noen stekte pølsebiter eller kjøttboller om ungene digger det.

Muffins med både salt fyll som ost og skinke, eller søte muffins med blåbær smaker alltid godt. Oppskriften her kan brukes til begge deler, og barna kan ta i det de liker best. De kan eventuelt vende bærene i litt sukker før de legges i røra for å få litt mer sødme.

Muffins er kjapt og artig å lage, og er supre å ta med på aketur. Og hva er vel bedre enn å dra på tur med noe man har laget selv? God vinterferie!

Del gjerne bilder med oss på Instagram. Merk dem med #nrkmat så kanskje vi deler ditt bilde på vår konto.