Da familien Myrtrøen fra Toten skulle starte den nye X-boxen, var det pappa Magne som fant fram kredittkortet.
– Du blir ledet gjennom en meny, og du kommer på en måte ikke gjennom uten å legge igjen kredittkort, sier han.
Han syntes sikkerheten virket dårlig, men la inn kortopplysningene sine og betalte 499 kroner så familiens 12-åring kunne spille live på nettet i ett år.
En verden full av fristelser
Utgiftene stopper ikke nødvendigvis med et engangsbeløp, for spillenes verden er full av fristelser.
Kjøper du Microsoft-poeng på Xbox får du flottere biler, finere baner og bedre muligeheter til å vinne over kompisene dine.
Avtalen var at familiens 12-åring ikke skulle gjøre ekstrakjøp. Men uten helt å skjønne hva han hadde gjort, kom plutselig regningen på over 1000 kroner.
Magne Myrtrøen mener at en 12-åring lett kan miste følelsen av at kjøp av Microsoft- poeng koster penger.
– En 12 år gammel gutt ser ikke de fysiske pengene. Han skjønte at han var i ferd med å kjøpe noe, men håpet at han stoppet kjøpet ved å trekke ut kontakten, sier faren.
- LES OGSÅ:
– Arroganse
Magne Myrtrøen tok kontakt med kundeservice hos Microsoft.
Men fordi det var sønnen som hadde opprettet profilen og lagt inn brukernavn og passord, kunne ikke selskapet gi noen opplysninger til han som eier kredittkortet på grunn av personvern.
– Jeg følte det var en arroganse som gjorde meg maktesløs i samtalen med Microsoft, sier Myrtrøen
– Pekte nese
I en e-post skriver han til Microsoft at han krever skriftlig svar. Hvis ikke, går han til media og Forbrukerinspektørene, FBI.
Svaret er et "lykke til" og en lenke til amerikansk politi, FBI.
– Det var en måte å peke nese til en kunde på, mener Magne Myrtrøen.
Han følte han hadde mistet kontroll over sitt eget kredittkort, og at Microsoft ikke brydde seg om ham som kunde. Han så ingen annen løsning enn å sperre kortet sitt.
Microsoft beklager
Microsoft beklager at kunder føler seg dårlig behandlet av selskapets kundeservice.
– Det er beklagelig å høre. Vi er ikke spesielt opptatt av å barn som kunder. Vi er opptatt av å ha alle som kunder, og at de skal være fornøyde, sier Tony Renstrøm til NRK. Han er direktør for forhandling, salg og markedsføring hos Microsoft Norge.
Det er mulig å starte opp Xboxen uten kredittkort, men det står ikke i bruksanvisningen. Dette skal nå rettes opp.
Om henvisnigen til amerikansk politi, sier Renstrøm at dette ikke er vanlig praksis.
– Det skal vi selvfølgelig ikke henvise til, så det tar vi kritikk på, sier han.
Fikk regning på 23.000 kroner
Forbrukerinspektørene har vært i kontakt med flere familier som har dårlig erfaring med Microsoft etter å ha fått store regninger i posten.
Heller ikke familien Hurum på Skedsmokorset visste at det gikk an å starte Xboxen uten å bruke kredittkort. Etter en stund kom regningen på 23.000 kroner.
– Egentlig ble jeg ikke så veldig sint. Jeg ble vel heller fortvila, forteller Bjørn Hurum.
På regningen står det at familien i løpet av et halvt år har kjøpt over 260.000 Microsoft-poeng.
Men 15-åringen som har brukt Xboxen nekter for å ha gjort noe galt, i hvert fall ikke med vilje.
- LES OGSÅ:
Mistenker hacking
– De få gangene han har kjøpt noe, har han spurt meg. Da skjønner ikke jeg hvorfor han skal spørre meg to ganger og ikke de tre- fire hundre neste, sier faren.
Familien mistenkte at noen kunne ha brutt seg inn på Xbox-kontoen og tappet kredittkortet for penger. Da tok de kontakt med Microsofts kundeservice.
– Jeg opplevde mailkontakten som provoserende, en arrogant måte å gjøre det på. Dette er en advarsel slik at folk blir mer bevisst på hvordan dette fungerer, sier Bjørn Hurum.
- LES OGSÅ:
Stoler ikke på resultatet
Etter fem uker med mange sinte telefoner og eposter konkluderte Microsoft med at ingen har hacket seg inn på Xboxen. De har sjekket saken flere ganger, og ikke funnet noen tegn til at passordet er stjålet eller kontoen tappet for penger.
Bjørn Hurum stoler ikke på resultatet, og etterlyser mer dokumentasjon.
– De bør få helt andre sikkerhetsrutiner, sier han. – Man bør få noe mer enn en mail om at «sikkerundersøkelsesteamet ikke finner noen uriktigheter ved transaksjonene», sier han.
– De voksnes ansvar
De to familiene får ikke igjen pengene fordi Microsoft tror det ikke er mulig å handle på Xbox uten å skjønne at man gjør et kjøp.
Selskapet mener dette er de voksnes ansvar, og oppfordrer foreldrene til å legge inn sperrer og begrensninger via familieinnstillinger som ligger på nettet.
– Men har dere informert godt nok om det?
– Det er alltid rom for forbedring. Jo mer fokus vi kan få rundt dette, jo bedre, sier Tony Renstrøm hos Microsoft.
Microsoft anbefaler foreldre å legge inn egen mailadresse og passord.
Xboxen har kommet for å bli på rommene til de to gutta. Men kredittkortene er nå byttet ut med verdikort som kjøpes i spillbutikker.