Widerøe har Norges beste kundeservice, ifølge en ny landsomfattende servicemåling utført av TNS Gallup.
Bruken av chat i kundeservicen er blant punktene som er godt likt. Widerøes kunder er også fornøyde med tilgjengeligheten, og mener problemer nesten uten unntak blir løst ved første henvendelse.
– Vi er veldig overrasket og fornøyd. Ikke bare vant vi i vår klasse, men vi vant også hovedprisen, jubler kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien.
- LES OGSÅ:
Stor økning på chat
Widerøe har hatt kundeservice på chat i seks år, men har opplevd stor vekst de siste årene.
– Nå er det omtrent like mange som tar kontakt på chat som de som ringer oss, forteller Kongsteien.
Han har sett en klar sammenheng mellom chat-økningen og introduksjonen av sosiale medier som Facebook.
– Det har helt klart blitt en lavere terskel for å ta kontakt på chat. Denne formen har blitt mer naturlig for folk enn for eksempel e-post, sier Kongsteien til NRK.no.
- LES OGSÅ:
Døgnåpen kundeservice
Kundeservicen er døgnåpen på alle plattformer, noe Widerøes kunder er svært tilfredse med.
– Vår filosofi er at så lenge butikken er åpen, skal det også være folk på jobb. Så får det være opp til kundene hvordan og når de ønsker å kontakte oss, sier kommunikasjonsdirektøren.
– Men er det ikke enklere for dere enn for en del andre flyselskaper å gjøre kundene fornøyde? Dere har færre kunder og færre ruter.
– Det har vi, men vi har desto færre ansatte også. I fjor hadde vi 120.000 henvendelser fordelt på bare ti og en halv ansatt. Det er en dyktig og effektiv gjeng, sier Kongsteien.
- LES OGSÅ:
Vinnere i andre klasser
TNS Gallup vil ikke ut med noen taperlister, men forteller gjerne hvem som har vunnet i sine klasser:
- Beste bank: Skandiabanken
- Beste forsikring: Gjensidige
- Beste telefoni: OneCall
- Beste bredbånd: Telenor
- Beste strøm: Norgesenergi
- Beste tv-distributør: CanalDigital
- Beste reise: Widerøe
Undersøkelsen er den største i sitt slag, og resultatene baserer seg på svar fra 38.000 personer i løpet av 2011.