Hopp til innhold

Widerøe best på service

– Det er sjelden vi ser et selskap utmerke seg så mye i forhold til sine konkurrenter, sier Finn Olav Sveivall i TNS Gallup.

Widerøe-fly lander

Widerøe utpeker seg med god service i en ny, landsomfattende måling.

Foto: Jens Kyed / NRK

Kongsteien

Hos oss er chat like stort som telefonservice, forteller Richard Kongsteien i Widerøe.

Foto: Sverre Lilleeng / NRK

Widerøe har Norges beste kundeservice, ifølge en ny landsomfattende servicemåling utført av TNS Gallup.

Bruken av chat i kundeservicen er blant punktene som er godt likt. Widerøes kunder er også fornøyde med tilgjengeligheten, og mener problemer nesten uten unntak blir løst ved første henvendelse.

– Vi er veldig overrasket og fornøyd. Ikke bare vant vi i vår klasse, men vi vant også hovedprisen, jubler kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien.

Stor økning på chat

Widerøe har hatt kundeservice på chat i seks år, men har opplevd stor vekst de siste årene.

– Nå er det omtrent like mange som tar kontakt på chat som de som ringer oss, forteller Kongsteien.

Han har sett en klar sammenheng mellom chat-økningen og introduksjonen av sosiale medier som Facebook.

– Det har helt klart blitt en lavere terskel for å ta kontakt på chat. Denne formen har blitt mer naturlig for folk enn for eksempel e-post, sier Kongsteien til NRK.no.

Døgnåpen kundeservice

Kundeservicen er døgnåpen på alle plattformer, noe Widerøes kunder er svært tilfredse med.

– Vår filosofi er at så lenge butikken er åpen, skal det også være folk på jobb. Så får det være opp til kundene hvordan og når de ønsker å kontakte oss, sier kommunikasjonsdirektøren.

– Men er det ikke enklere for dere enn for en del andre flyselskaper å gjøre kundene fornøyde? Dere har færre kunder og færre ruter.

– Det har vi, men vi har desto færre ansatte også. I fjor hadde vi 120.000 henvendelser fordelt på bare ti og en halv ansatt. Det er en dyktig og effektiv gjeng, sier Kongsteien.

Vinnere i andre klasser

TNS Gallup vil ikke ut med noen taperlister, men forteller gjerne hvem som har vunnet i sine klasser:

  • Beste bank: Skandiabanken
  • Beste forsikring: Gjensidige
  • Beste telefoni: OneCall
  • Beste bredbånd: Telenor
  • Beste strøm: Norgesenergi
  • Beste tv-distributør: CanalDigital
  • Beste reise: Widerøe

Undersøkelsen er den største i sitt slag, og resultatene baserer seg på svar fra 38.000 personer i løpet av 2011.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)