NRK Meny
Normal

VW droppet 75-årsjubileet

Europas største bilprodusent droppet feiringen av sin egen 75-årsdag. Den smakte for mye av Adolf Hitler.

Volkswagen Golf

Volkswagen har droppet en større markering av at det er 75 år siden deres hovedkvarter ble opprettet av Adolf Hitler.

Foto: FABRIZIO BENSCH / Reuters

Søndag var det 75 år siden det som i dag er verdens største bilfabrikk ble grunnlagt i Wolfsburg i den tyske delstaten Niedersachsen.

Dagen markerer i realiteten startskuddet for det enormt suksessrike bilmerket Volkswagen. Men selv markerte de ikke dette med fanfarer og hornmusikk, snarere med stillhet. Årsaken er den noe ubehagelige historien rundt jubileet.

– Nazipropaganda

26. mai 1938 var hele den tyske nazieliten, inkludert Der Führer, tilstede da det første spadetaket ble utført på Volkswagens fabrikk og hovedkvarter. Adolf Hitler la selv ned grunnsteinen under den storslåtte og nazipregede seremonien, og hele 80.000 soldater var til stede idet han og boblas designer (og Porsche-grunnlegger) Ferdinand Porsche kjørte forbi jublende folkemengder i en åpen bil.

– Det handlet bare om nazipropaganda, sier en talsperson i VW til nyhetsbyrået AFP, for å forklare hvorfor dagen ikke ville bli markert.

Hitler og Volkswagen

I en storstilt seremoni i 1938 introduserte Adolf Hitler modellen KdF-Wagen, som senere skulle bli kjent som «bobla».

Foto: AP

Diktatoren grunnla det som skulle være Europas mest moderne bilfabrikk, og målet var å masseprodusere en «folkets bil» som skulle kunne frakte to voksne og tre barn fra A til B i 100 kilometer i timen, samt være mulig å kjøpe med en vanlig arbeiderlønn. Han mente at Tyskland hengte langt etter et land som USA innen massebilisme, og ville ta igjen tapt terreng, skriver Tagesspiegel.de.

Hitler døpte modellen «KdF-Wagen», og byen ble kalt «KdF-Stadt» (KdF = Kraft durch Freude, eller styrke gjennom glede). Først i 1945, etter krigens slutt, ble byen omdøpt til dagens navn, Wolfsburg.

Modellen KdF-Wagen er i dag bedre kjent som «bobla», og ble produsert på fabrikken i Wolfsburg fram til 1974 i hele 12 millioner eksemplarer (over 22 millioner på verdensbasis fram til 2003).

Slavearbeid

Hitler så for seg at det skulle bygges seks til sju millioner av de strømlinjeformede KdF-bilene, og byen ved siden av fabrikken skulle huse 60.000 arbeidere. Disse visjonene ble så godt som oppfylt – det enorme produksjonsanlegget huser i dag en arbeidsstyrke på 50.000 personer, og byens innbyggertall har økt fra under 1000 til over 120.000.

Bobla ble ikke satt inn i masseproduksjon før etter at krigen var slutt. I de første årene etter at KdF-fabrikken ble grunnlagt i 1938, ble fabrikkanlegget stort sett brukt til å bygge krigskjøretøyer. Og i 1944 var to tredeler av arbeidsstokken regelrette slaver som arbeidet under umenneskelige forhold.

Volkswagen har senere åpnet fond for å kompensere bruken av slavearbeid, og har også åpnet sine arkiver for historikere som gransker nazismens historie.

Britene leverte fabrikken tilbake til tyskerne i 1949. Volkswagen-gruppen eier i dag også merkene Porsche, Audi, Skoda, Seat, Scania, MAN, Lamborghini og Ducati. I 2012 omsatte de for nærmere 200 milliarder euro, og solgte i overkant av ni millioner kjøretøy på verdensbasis.

Volkswagen markerer riktignok 75-årsdagen med å invitere til åpen dag hvor de åpner sine dører på produksjonsanlegget. I tillegg skal myndighetene i Wolfsburg markere jubileet senere i sommer.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.