I rapporten
foreslår personvernkommisjonen forskjellige tiltak for å styrke personvernet til spesielt barn og unge, skriver Forbrukerombudet på sine sider.Dette kommer som en følge av at de i stadig større grad tar i bruk digitale medier. Dette er Forbrukerombudet positive til.
- Les også:
Skreddersydd reklame
Dagens generasjon av barn og unge bruker mye tid på internett og mobil, og er flinke til å utforske nye tjenester. Dessverre blir denne gruppen utsatt for mye markedsføring og kommersielt press.
Nettsteder som Facebook sitter inne med så mye informasjon om brukerne sine at de kan skreddersy reklame til ditt behov som popper opp på profilen din.
- Les også:
Får mange klager
Forbrukerombudet mottar ofte klager på at barn og unge blir lurt til å bruke penger på tjenester de ikke har forstått koster noe. Enkelte klager går også på at næringsdrivene har utviklet tjenester som lokker personlige opplysninger fra de unge brukerne.
– Det er veldig bra at det nå foreslås konkrete tiltak som har fokus på flere av disse utfordringene, sier Forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
- Les også:
Sleip markedsføring
Forbrukerombudet har registrert at mange næringsdrivende ikke respekterer barn og unges personvern i sin markedsføring.
Derfor har de i mange år hatt fokus på de yngres sikkerhet i den nye digitale hverdagen.
– Dette er ikke bra. Det er viktig at det trekkes opp trygge rammer slik at barn og unges personvern beskyttes, avslutter Thon.