NRK Meny
Normal

Vil ha forbud mot ”gøyal” reklame

Nesten overalt blir barn fristet av mat med mye sukker og fett. Det kan det nå bli slutt på. Europeiske helseeksperter foreslår store forandringer i blant annet norske butikker.

Mat for barn

Denne typen emballasje kan nå bli forbudt i hele Europa.

Foto: Tor Risberg, NRK

Det norske Helsedirektoratet leder et europeisk nettverk som nå går til kamp mot den mest spekulative markedsføringen av usunn mat for barn på tv, på kino og i butikkene.

- Vi mener at lokkeproduktene har mye av skylden for den økende fedmen blant barn, sier Knut Inge Klepp. Han er divisjonsdirektør i Helsedirektoratet.

Han leder også det europeiske nettverket som i denne saken får full støtte fra WHOs (Verdens helseorganisasjons) regionkontor for Europa.

- Når det gjelder frokostblandinger er det for eksempel de med innbydende pakninger for barn som er mest usunne. Dette ønsker vi å endre på og heller vri oppmerksomheten til sunne alternativer, forteller Klepp.

Nå kan det bli forbud mot gøyal emballasje, tegneseriefigurer, morsomme konkurranser med fristende premier og leker i pakker som inneholder usunn mat. Hvis altså Helsedirektoratet og deres europeiske kolleger får det som de vil.

- Barn i hele verden spiser for mye av disse produktene. Matvareindustrien bruker milliarder på at barn skal velge de usunne alternativene, sier Klepp.

Kino og tv

Direktoratet ønsker også å få slutt på reklamer for usunn mat før barneforestillinger på kino og på tv i det tidsrommet det er mest sannsynlig at barn ser på.

- Det betyr at reklame for typisk usunne produkter som for eksempel sukkerholdig brus og spesielt fete pølse- og kjøttprodukter skal bort i et tidsrom som kan strekke seg fra åtte om morgenen til ni om kvelden.

Helsedirektoratet skal legge fram forslaget for andre europeiske land i slovenske Ljubljana den 9. februar. Knut Inge Klepp håper på europeisk enighet i løpet av året. I så fall vil det internasjonale regelverket være på plass i 2010.

I tillegg samarbeider Helsedirektoratet med hovedkontoret til WHO i Genève om å redusere markedsføring av usunne produkt mot barn globalt.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Fungerer ikke

Forbrukerombudet har sett på et stort antall reklamer på tv de siste årene, og synes utviklingen er nedslående.

- Vi har sett mange eksempler på reklame for usunn mat i tilknytning til ungdomsprogrammer, Idol og danseprogrammer. Det er nesten like mye reklame for usunn mat nå som i 2006, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

- De frivillige retningslinjene som eksisterer har derfor minimal effekt. Det er helt nødvendig med forbud.

Naivt med regelverk

- Svakheten med et regelverk er at de kommersielle kreftene er så sterke at de finner smutthull og andre måter å fremstå attraktivt på, sier Elizabeth Hartmann, daglig leder i reklamebyrået Siste Skrik.

- Dessuten tror jeg dessverre ikke lover og regler har noen hensikt. Det som må til er langsiktig arbeid, man må blant annet jobbe med å få riktig kosthold på skolene og fysisk aktivitet, sier hun.

Konsekvenser for bransjen

- Det er helt klart at markedsføring av produkter med kjente rollefigurer, innpakninger med gaver og konkurranser er kjempeviktig i hard konkurranse på det internasjonale markedet, medgir Roald Gulbrandsen. Han er direktør i NHO mat og drikke, organisasjonen som representerer næringsmiddelindustrien.

- Vi erkjenner at markedsføringen kan bidra til fedme som et samfunnsproblem. I flere år har vi arbeidet sammen med bedriftene for å få mer bevissthet, særlig med tanke på markedsføring mot barn og unge, forteller han.

- Dersom forslaget når fram, så må naturlig nok markedsføringen endres eller noen av produktene bort fra markedet, sier Gulbrandsen.

OPPDATERT:

Ti av landene som er med i nettverket har nå hatt møte om denne saken i Ljubljana, der de ble enige om flere tiltak som skal begrense markedsføringen av usunn mat spesielt rettet mot barn. Verdens helseorganisasjon (WHO) deltok også på møtet.

Reguleringen omfatter usunne matvarer beregnet på barn under 16 år som inneholder mye fett, sukker eller salt. Nettverket ønsker også å regulere markedsføring av slike produkter overfor voksne som har ansvar for barn.

Dessuten ønsker de streng regulering av reklame for usunne produkter på idrettsarenaer for barn, brusautomater på skoler og sponsing fra produsenter av usunne varer i barnehager og på sykehus. Selv om dette er strengt regulert i Norge, er den slags markedsføring utbredt i mange av de andre europeiske landene.

LES OGSÅ:

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.