Direkte mobbing kan være både fysisk og verbal, og den er som regel lett å oppdage.
Den skjulte mobbingen derimot, foregår på utspekulerte måter som gjør den svært vanskelig å oppdage.
Det kan for eksempel være utestenging, blikk, baksnakking, rykter og sms-meldinger.
Senter for adferdsforskning ved Universitetet i Stavanger mener lærere kan for lite om skjult mobbing. Nå er det utviklet en ny metode for å avdekke skjult mobbing i norske skoler.
Hva skjer i skolegården?
Forsker Tove Flack har utviklet verktøyet. Kartleggingen av mobbingen kan minne om en liten politietterforskning med presise spørsmål.
- Metoden dreier seg om å få tak i kommunikasjonen mellom elevene: Hvem ser på hvem i elevgruppen? Hvem sier hva til hvem? Observere både nonverbale og verbale uttrykk, forteller Flack.
Hun har jobbet for å avdekke hvem som driver skjult mobbing i landets skolegårder, og bruker metoden for å kartlegge positiv og negativ kommunikasjon mellom elever, sosiale strukturer og sosial makt.
– Det er som er viktig når det gjelder all type mobbing, er at de som mobber får klar beskjed fra skolen om hva som er akseptert og hva som ikke er det, og at det forventes at de gjør ting anderledes i fremtiden, sier Tove Flack.
Gode resultater
For å oppdage skjult mobbing blant elevene, har Ullandhaug ungdomskole i Stavanger nylig testet ut det nye verktøyet. Elevene ble grundig intervjuet av lærere for å finne ut hvem som mobbet og hvordan dette skjedde.
Inspektør Ingar Lee, og lærerne som har brukt verktøyet, mener metoden er god.
– Vi fikk vite tre ting. At noen var utsatt for skjult mobbing og hvem som sto for denne mobbingen. Og vi fant ut hvem vi kunne samarbeide med for å hjelpe mobbeofre tilbake til skolesamfunnet, forteller Lee til Puls.