
Informasjonsdirektør Vidar Ullenrød i Coop innrømmer at de kan ha vært for dårlige til å informere om at maten de selger er trygg. Foto: FBI
Den dystre tillitskrisen til matvareindustrien og butikkene blir avslørt i en ny undersøkelse fra Statens institutt for forbruksforskning, Sifo.
Ifølge forsker Eivind Jacobsen i Sifo tror bare 18 prosent av norske forbrukere at mattrygghet har topp prioritet hos kjedene.
Pengegriske
Tilliten til matvarekjedene er langt større i vårt naboland Danmark.
Der mener hele 79 prosent at mattrygghet er prioritert i butikkene. I Storbritannia tror 47 prosent det samme forteller Jacobsen.
Samtidig tror så godt som halvparten av oss at matvareindustrien er mer opptatt av å tjene penger enn av kvaliteten på maten de selger.

Bare 15 prosent av norske forbrukere stoler på at matkjedene selger god kvalitet. Foto: FBI
Stoler på myndighetene
– Dette er svært alvorlig for bransjen, sier Jacobsen, men skynder seg å legge til at nordmenn generelt har stor tillit til at maten vi spiser er trygg.
I følge Jacobsen kan dette henge sammen med at forbrukerne har stor tillit til at myndighetene har kontroll over maten.
Mens bare 8 prosent av oss tror at matvareindustrien og butikkene ville fortelle hele sannheten i tilfelle en matvareskandale, tror 60 prosent at myndighetene ville si sannheten.
Størst tillit har vi til at forbrukerorganisasjonene vil fortelle sannheten.
Åpenhet
Norgesgruppen som driver over tre tusen butikker mener tillitsbruddet er svært alvorlig. Konserndirektør, Per Roskifte, i Norgesgruppen sier at bransjen lever av forbrukernes tillit.
– Derfor er det svært bekymringsfullt når forbrukerne ikke stoler på oss sier Roskifte.

- Vi har kanskje vært for lite flinke til å formidle hvor opptatt våre butikker er av trygg mat. Vidar Ullenrød, informasjonsdirektør i COOP, tror butikkjedene og matvareindustrien må bli mer åpne for å gjenvinne tilliten.
– Men dette må vi bruke lang tid på sier Ullenrød.