- Les også:
På en pressekonferanse i dag la forbrukerombud Bjørn Erik Thon frem rykende fersk klagestatistikk. Tallene fra 2009 er klare på hva vi irriterer oss mest over:
– Forbrukerne opplever å bli ringt opp av telefonselgere til tross for at de har reservert seg mot dette, sier Bjørn Erik Thon til NRK.no.
- Les også:
Klagerekord
Forbrukerombudet kan dessverre ikke legge frem en detaljert liste over hvor mange klager de forskjellige områdene fikk, men det kom flest klager på IKT-bransjen.
– 2008 var det eneste året de siste ti årene vi ikke hadde klagerekord. Men i 2009 var det rekord, med nesten 1000 flere klager enn året før, forteller Thon på pressekonferansen.
Forbrukerombudet mottok hele 8327 henvendelser i 2009, mot 7229 klager i 2008.
Bredbånd og TV fikk også en del klager. Disse gikk på villedende markedsføring og avtalevilkår.
– Folk opplever at de tar kanaler ut av kanalpakken og endrer prisene uten at de er klar over det, opplyser Thon.
Les også:
- Ikke overrasket
Thon forteller at han ikke er overrasket over at telefonselgere fikk flest klager i fjor.
– Vi tok over ansvaret for dette fra Datatilsynet 1. juni i fjor. Vi har ikke et eksakt tall på hvor mange klager vi fikk på telefonsalg, men det var mange, forteller han.
Antallet gikk trolig opp fordi klagene tidligere gikk til Datatilsynet
- Les også:
Kunstneriske Ryanair
Priskrigen mellom billigflyselskapene fører til markedsføring Forbrukerombudet og forbrukerne reagerer på.
– Klagene på flyselskapene går på at man ikke får tak i de annonserte billettene, og at de opererer med urimelige gebyrer. Norwegian er på chattesider som gebyrairlaines. SAS har ikke så mange skjulte gebyrer,
, understreker Thon.De reisende reagerer på at flyselskapene opplyser om gebyrene så sent. De annonserer med en pris, men det koster noe helt annet å reise med dem.
– Ryanair har gjort en kunst av dette, mener Forbrukerombudet.
- Les også:
Mobile innholdstjenester toppet i 2008
I 2008 var det TV, mobile innholdstjenester og abonnement som toppet klagestatistikken.
Slike tjenester kom høyt opp på klagelisten også i 2009.
– Vi får mange klager på bestilling av ringelyder, logoer og konkurranser på nettsteder som Facebook. Forbrukeren tror han har bestilt én låt av Alexander Rybak, men ender opp med å få hele albumet, avslutter Thon.
Les også:
- Les også: