Hopp til innhold

Vi satte klagerekord

Forbrukerombudet opplevde klagestorm i fjor, med nesten tusen flere klager enn året før. Sjekk hva vi irriterte oss mest over.

Telefontrøbbel (Illustrasjon)

Mange forbrukere blir oppringt av telefonselgere selv om de har reservert seg mot dette.

Foto: Colourbox.com / PHOTOPQR/LE TELEGRAMME

På en pressekonferanse i dag la forbrukerombud Bjørn Erik Thon frem rykende fersk klagestatistikk. Tallene fra 2009 er klare på hva vi irriterer oss mest over:

Direktør i Datatilsynet Bjørn Erik Thon

Bjørn Erik Thon

Foto: Nyhetsspiller

– Forbrukerne opplever å bli ringt opp av telefonselgere til tross for at de har reservert seg mot dette, sier Bjørn Erik Thon til NRK.no.


Klagerekord

Forbrukerombudet kan dessverre ikke legge frem en detaljert liste over hvor mange klager de forskjellige områdene fikk, men det kom flest klager på IKT-bransjen.

– 2008 var det eneste året de siste ti årene vi ikke hadde klagerekord. Men i 2009 var det rekord, med nesten 1000 flere klager enn året før, forteller Thon på pressekonferansen.

Forbrukerombudet mottok hele 8327 henvendelser i 2009, mot 7229 klager i 2008.

Bredbånd og TV fikk også en del klager. Disse gikk på villedende markedsføring og avtalevilkår.

– Folk opplever at de tar kanaler ut av kanalpakken og endrer prisene uten at de er klar over det, opplyser Thon.

Les også: Bad Company Awards 2009


- Ikke overrasket

Thon forteller at han ikke er overrasket over at telefonselgere fikk flest klager i fjor.

– Vi tok over ansvaret for dette fra Datatilsynet 1. juni i fjor. Vi har ikke et eksakt tall på hvor mange klager vi fikk på telefonsalg, men det var mange, forteller han.

Antallet gikk trolig opp fordi klagene tidligere gikk til Datatilsynet

Kunstneriske Ryanair

Priskrigen mellom billigflyselskapene fører til markedsføring Forbrukerombudet og forbrukerne reagerer på.

– Klagene på flyselskapene går på at man ikke får tak i de annonserte billettene, og at de opererer med urimelige gebyrer. Norwegian er på chattesider som gebyrairlaines. SAS har ikke så mange skjulte gebyrer, men de bruker gebyrene til Norwegian i prissammenlikningen , understreker Thon.

De reisende reagerer på at flyselskapene opplyser om gebyrene så sent. De annonserer med en pris, men det koster noe helt annet å reise med dem.

– Ryanair har gjort en kunst av dette, mener Forbrukerombudet.

Mobile innholdstjenester toppet i 2008


I 2008 var det TV, mobile innholdstjenester og abonnement som toppet klagestatistikken.

Slike tjenester kom høyt opp på klagelisten også i 2009.

– Vi får mange klager på bestilling av ringelyder, logoer og konkurranser på nettsteder som Facebook. Forbrukeren tror han har bestilt én låt av Alexander Rybak, men ender opp med å få hele albumet, avslutter Thon.

Les også: Klagestorm etter ulovlig svine-SMS

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)