Sterk vekst for hot grønnsak

Det går hett for seg på norske kjøkken. På ett år har salget av chili økt med 25 prosent i Norge.

chillies and kitchen knife

Fra å være en eksotisk og uvanlig grønnsak har chilien blitt en vanlig ingrediens i norske hjem.

Foto: Achim Prill

Øivind Eugen Johansen

Øivind Eugen Johansen er frukt- og grønnsaksgrossist, og husker godt første gang han fikk smake chili.

Foto: Eugen Johansen

– Se, her har vi mange forskjellige chilisorter. Det mest vanlige er grønn og rød chilipepper, men vi har også habaneros og jalapeños, sier Øivind Eugen Johansen.

Han driver frukt- og grønnsaksgrossisten Eugen Johansen, og viser frem de ulike chilisortene på lageret deres i Oslo.

På slutten av 60-tallet tok faren hans inn chili for første gang i butikken. Johansen husker første gang han fikk smake den sterke, eksotiske grønnsaken.

– Jeg satte tennene i den og kjente at den var veldig sterk, så jeg svelget den ikke. Jeg forsto ikke hva den skulle brukes til, og det tror jeg gjaldt for de fleste nordmenn på den tida.

  • Hør mer om chiliens historie i Norgesglasset her:

Innvandrere etterlyste chili

I begynnelsen tjente grønnsaksbutikkene lite på den sterke, lille saken, men utover 70-tallet begynte ting å skje.

– Da begynte vi å få etterspørsler fra innvandrere fra Vietnam, India og Pakistan. De ville gjerne ha disse tingene, men de var jo ikke mange. Så vi tok inn en kasse eller to, forteller Johansen.

Chili stammer fra Amerika og ble spredd til Europa da de spanske oppdagerne tok den med seg på 1500-tallet. Grønnsaken har blitt brukt i mange tusen år. Arkeologiske funn i Sør-Amerika viser at chili har blitt spist av mennesker siden så tidlig som 7.500 f.Kr.

Det finnes over 200 chilisorter som er vanlige å bruke i matlaging. I tillegg finnes det flere tusen undersorter.

Salget har eksplodert

Annechen Bugge

Matforsker Annechen Bugge ved SIFO tror vi kommer til å bruke enda mer chili i maten i årene som kommer.

Foto: Marit K. Selmer / NRK

Det gikk lang tid før nordmenn tok chilien til sitt hjerte, men i dag er den en vanlig ingrediens i mange norske kjøkken.

– Chilien har blitt stadig viktigere for nordmenn, men den er fortsatt veldig sterk og eksotisk for mange. Det gjelder særlig den ferske chilien, sier mattrendforsker Annechen Bugge ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

Fra 2011 til 2012 økte salget av chili med 25 prosent, og det er mer enn noen annen grønnsak, viser tall fra Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker.

– Vi er veldig åpne for å prøve nye smaker og smakskombinasjoner, og sammen med koriander så tror jeg chili er en av de ingrediensene som appellerer til nordmenn, sier Bugge.

– Mer chili fremover

Bugge tror turisme og innvandrere har mye av æren for at chili har blitt så populært i Norge.

– Innvandring har jo endret nordmenns matvaner på mange måter. Vi har blitt kjent med mange nye ingredienser gjennom innvandrerbutikkene.

Bugge tror vi kommer til å se mye mer av chili i årene som kommer.

– Jeg tror nok vi kommer til å se samme utvikling på chilien som med fersk hvitløk. Man begynte med pulver og så går man over til ferske råvarer, sier hun.

Endrer matvaner hele tiden

Andre matvarer som er i sterk vekst er ingefær, koriander og ruccola, mens poteter, kålvekster og artisjokk går tilbake.

– Det har skjedd en enorm utvikling i norske dagligvarehyller de siste 20 årene. Vi har fått mye større utvalg, og særlig når det gjelder ferske grønnsaker. Matvanene våre er i kontinuerlig endring, og det er det som gjør det veldig spennende, sier Bugge.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)