Vi har aldri spist så mye grønt som nå

Men vi metter oss for mye på mettet fett, mener myndighetene.

Frukt og grønnsaker

De ti siste årene har vi økt frukt- og grøntinntaket med 20 prosent, viser ny rapport fra Folkehelsedirektoratet.

Foto: Colourbox

– Tallene for forbruk av grønnsaker er de høyeste vi noen gang har sett, sier divisjonsdirektør Linda Granlund i Helsedirektoratet i en pressemelding.

Nordmenn spiser i snitt 20 prosent mer frukt- og grønnsaker sammenlignet med for ti år siden, viser ny rapport fra Helsedirektoratet.

Divisjonsdirektør Linda Granlund i Helsedirektoratet.

Divisjonsdirektør Linda Granlund i Helsedirektoratet

Foto: Rebecca Ravneberg / Helsedirektoratet

– Hver person spiser i snitt 80 kilo grønnsaker hvert år. Det er gledelig, sier Granlund til NRK.

– At vi spiser mer grønnsaker, bær og frukt kan bidra til å minske risikoen for både hjerte- og karsykdommer og flere former for kreft, sier Granlund.

Til tross for det økte inntaket av frukt og grønt, er ikke kostholdet til gjennomsnittsnordmannen på anbefalt nivå, mener direktoratet. Snittet er under det anbefalte målet om 500 gram frukt og grønt om dagen.

Bekymret for dårlig fiskeappetitt

Rapporten viser nedgang i inntaket av kjøtt og fisk. Sistnevnte bekymrer divisjonsdirektøren.

– Det er bekymringsfullt at vi spiser så lite fisk. Vi ønsker at folk skal spise det like ofte som de spiser kjøtt. I dag spiser hver person i snitt 80 kilo kjøtt og godt under 50 kilo fisk i året.

Inntaket av mettet fett er også vesentlig høyere enn anbefalingene.

– Vi ønsker en enda større dreining mot de magrere meieri- og kjøttproduktene. Risikoen for hjertesykdom kan reduseres ved å bytte ut en del av det mettede fettet med flerumettet fett, sier divisjonsdirektøren.

– Reduser inntak av mettet fett, salt og sukker

Helsedirektoratet anbefaler økt inntak av frukt, grønt, fisk og grove kornprodukter – og mindre kjøtt.

– Kjøtt kan være en del av et sammensatt kosthold, men at vi med fordel kan redusere inntaket av bearbeidede kjøttprodukter som bacon, pølser og bacon, sier Linda Granlund.

– Et kosthold med mye frukt og grønnsaker, lite mettet fett, mye fisk og mye fiber vil være med å forebygge livsstilssykdommer. De største utfordringene er å få opp fiskeinntaket og redusere inntaket av mettet fett, salt og sukker.

Forbruksøkning i kosthold
Foto: NRK

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)