Hvert år pøser parfymehusene ut nye dufter. De fleste forsvinner fra hyllene etter noen måneder, mens andre blir store salgssuksesser. FBI har tatt et dypdykk i duftenes verden.
Hvilken duft man faller for er veldig individuelt. Noen liker de søte duftene, andre faller for de mer krydrete. Utvalget i butikkene er enormt.
Gigantiske parfymehus som Versace, Armani, YSL, Gucci og DKNY er stadig vekk ute med nye, vakre flakonger for å pirre neseborene våre med vellukt. Millioner brukes for å hyre inn de mest kjente modellene og Hollywoodstjernene som pryder store reklameplakater over hele verden.
Sammen med sjefredaktør Ingeborg Heldal i Cosmopolitan og eventmaker Ronnie Ottem plukket FBI ut fem populære herre- og damedufter fra parfymehyllen.
Duoen testet ut de ulike merkene på tilfeldig forbipasserende i Oslo, før de kom frem til to verdige vinnere. Duften ble sprayet på håndleddene og halsen.
Her er testpanelets dom:
DAMEDUFT:
- For Her, Narciso Rodriguez. Den evner å skille seg ut i en jungel av parfymer. Den har et særpreg man ikke glemmer med det samme, til tross for at man har luktet seg gjennom hundrevis av dufter.
- Chance, Chanel. Elegant, flott, blomstrende, gul og glad.
- Daisy, Marc Jacobs. Minner om en enorm blomsterbukett og vått gress tidlig om morgenen. Flott kork.
Flowerbomb, Viktor & Rolf. Verdens største dufteksplosjon, lukter sukkerspinn og popkorn.
- Bright Crystal, Versace. Minner om billig brus og citrusfrukter. Lever ikke opp til sitt flotte navn.
HERREDUFT:
L’Homme, Yves Saint Laurent. Spennende villmann, sensuell og erotisk. Skilte seg klart ut.
Versace Pour Homme, Versace. Klassiker, maskulin, lukter sitroner og minner om den kjekkeste gutten på fotballaget.
Acqua di Gio, Giorgio Armani. Maskulin, steril, minner om kamferdrops.
Allure Homme Sport, Chanel. Minner om drinker, vått gress og citrus. Lever ikke opp til sitt sporty image.
Le Male, Jean Paul Gaultier. Unisex, lukter kransekaker og minner om ungdomsskoletiden.