Tyske Lufthansa topper listen foran British Airways, Qantas og Southwest i en fersk oversikt fra reisemagasinet Travel + Leisure.
Ifølge den internasjonale flyorganisasjonen IATA var ingen av verdens 240 ledende flyselskaper involvert i en krasj i 2012, noe som gjør fjoråret til det tryggeste flyåret hittil i historien.
– Flyreiser har blitt svært trygt de siste årene. De største flyselskapene har alle veldig høy sikkerhetsprofil, sier Ariel Beresniak i sikkerhetsanalyseselskapet ATRA til Travel + Leisure.
Totalt omkom 496 mennesker i ulykker med passasjerfly verden over i 2012.
Les også:
Slik rangeres de
I motsetning til listene over verdens sikreste flyselskaper som publiseres av forskjellige analyseselskaper månedlig og årlig, har Travel + Leisure tatt utgangspunkt i de to største, globale sikkerhetsrangeringene fra JACDEC (Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre) og ATRA (Air Transport Rating Agency).
Disse to selskapene bruker forskjellige metoder for å komme frem til sine rangeringer, og listene kan derfor ha ganske store variasjoner. (Se nærmere beskrivelse av metodene i faktaboksen, journ.anm)
Les også:
For å komme frem til sin «overordnede» liste, har derfor reisemagasinet gitt flyselskapene poeng etter deres plassering på JACDEC og ATRAs lister. I tillegg ga de ekstrapoeng til selskaper uten dødsulykker eller andre alvorlige hendelser de siste 40 årene, og trakk fra poeng hos flyselskaper med dødsulykker de siste fem årene. Selskapene med de yngste flyflåtene har også fått en liten fordel ved utregningen.
SAS «for flinke»?
Norwegian er ikke med på de opprinnelige listene fordi de flyr for få kilometer i året til å bli tatt med i beregningen. SAS når på sin side ikke lenger opp enn til en 51. plass på JACDECs 2012-rangering, og er ikke å se på Travel + Leisures ferske liste. Noe av dette skyldes Milano-ulykken i 2001, der 110 mennesker mistet livet.
I tillegg tror informasjonssjef Knut Morten Johansen at SAS’ lave terskel for å rapportere inn hendelser gjør at de ikke havner høyere opp på listene.
– Vi rapporterer inn alle hendelser, både små og store. Medaljens bakside ved denne høye sikkerhetskulturen, er at vi ofte kommer dårligere ut på slike rangeringer som tar utgangspunkt i innrapporterte hendelser, uttaler Johansen til NRK.no.
Les også:
Prioriterer sikkerhet
SAS ble i mars tildelt «Årets rapporteringspris» fra Luftfartstilsynet, og kommunikasjonsrådgiver Marit Kvarum i Luftfartstilsynet bekrefter overfor NRK.no at det skandinaviske flyselskapet er blant de flinkeste i klassen når det gjelder å rapportere inn luftfartshendelser til norske luftfartsmyndigheter. Hun kan imidlertid ikke uttale seg noe om det kan ha noe å si for SAS’ plassering på sikkerhetsrangeringene.
– Du skal være trygg når du reiser med SAS. Størstedelen av våre ansatte jobber bare med sikkerhet, og sikkerhetsarbeid står øverst på vår prioriteringsliste, forsikrer informasjonssjef Knut Morten Johansen til SAS.
Les også:
En studie omtalt av interesseorganisasjonen Airlines for America, viser forøvrig at man i USA har 72 ganger større risiko for å dø i en bilulykke enn å bli drept i en flykrasj.
Velger du flyselskap ut ifra sikkerhetsrangeringer, egne erfaringer eller billigste alternativ? Si din mening i kommentarfeltet nederst i artikkelen!