Bak spakene i lyntoget mellom Madrid og Valencia treffer vi José Celada. Han har jobbet som lokomotivfører i 30 år.
-Egentlig er jobben min som før, bortsett fra farten da, sier han og ler.
Lyntoget AVE suser gjennom Spania med en toppfart på 300 km/t. Før tok reisen mellom Madrid og Valencia drøyt fire timer. Nå tar toget bare 1,5 time til havnebyen i sør.
Strekningen er nesten like lang som Oslo-Kristiansand, hvor passasjerene sitter nærmere fem timer på toget.
Høy fart og lite stress
Det spanske lyntoget legger vekt på fart, punktlighet, frekvens og komfort. Og passasjerene klager ikke.
I restaurantvognen møter vi turisten og forretningsmannen Alis Reek.
- Jeg betalte 80 euro for denne turen, og slipper stresset med å komme meg til og fra flyplassen. Jeg kan stå, gå og kommer lett i prat med folk. Raske tog går nok foran fly og bil heretter, sier han og smiler.
Han og mange andre passasjerer skryter også av punktlighetsgarantien. Er lyntoget mer enn fem minutter forsinket, får passasjerene pengene igjen.
LES OGSÅ:
Realistisk i Norge?
Hva så med Norge, som sliter med gamle skinner og dårlig vedlikehold?
Parallelt med opprustningen som nå foregår på norske jernbanelinjer, er det bevilget 50 millioner kroner for å utrede mulighetene for høyhastighetstog i Norge.
- Dette er et stort prosjekt med mange usikre faktorer. Vi analyserer mulige korridorer og stoppesteder, markedspotensialet og lønnsomheten og ikke minst hva det kan komme til å koste, sier Tom Stillesby, prosjektleder for Jernbaneverkets høyhastighetsutredning.
Den norske rapporten skal være klar i februar 2012.
Store visjoner
Spania er i dag Europa-ledende på høyhastighetstog takket være en ambisiøs og langsiktig politisk strategi om en raskere, sikrere og mer miljøvennlig infrastruktur. Målet er å bli best i verden. Og de er på god vei.
Togene satser på hard konkurranse med bil og fly. Fart, komfort og frekvens er viktige suksessfaktorer for å lokke bil- og flyreisende.
- Spania er svært godt egnet for høyhastighetstog. Vi har Madrid i sentrum og de store byene nesten i en sirkel utenfor, forteller Don Ignasi Nieto.
Han er president i Ineco, samferdselsdepartementets planleggende og utøvende avdeling.
I rekordfart
Stadig nye traséer åpner. Innen 2020 er målet at 9 av 10 spanjoler skal bo i nærheten av et høyhastighetstog.
Med hjelp av EU-midler og spansk ingeniørkunst har utbyggingen skjedd i rekordfart, tross finanskriser og høy arbeidsledighet.
Det første lyntoget ble bygget mellom Madrid og Sevilla til verdensutstillingen i 1992. Så fulgte strekningen Madrid-Barcelona. I dag går togene til de 7 største byene.
SE OGSÅ:
Nye reisevaner
Høyhastighetstoget AVE er symbolet på det moderne Spania. Spanjolene er nesten like stolte av lyntoget som av fotballandslaget.
Lyntogene har blitt en suksess. Mer enn én million passasjerer har kjøpt billett mellom Madrid og Valencia siden strekningen stod ferdig før jul i fjor. Og passasjertallet øker.
- Avstandene er perfekt for togreiser, og reisingen er mer effektiv. Du slipper transport til og fra flyplassen, innsjekking og køer. Både turister og forretningsfolk setter stor pris på å komme rett til sentrum på kort tid, forteller Don Ignasi Nieto.
Han mener den ideelle strekningen for lyntog er mellom 300 og 500 km. Blir avstanden lengre enn dette, vil fly egne seg bedre.
Prisen er ikke særlig høyere enn i Norge. En ordinær togbillett Madrid-Valencia koster ca. 1150 kroner tur/retur. Det er en strekning på nesten 40 mil. Hvis du kjøper billett i god tid kan du få en bedre pris. Og studenter får rabatt.
Rundt 70 prosent av de reisende er forretningsfolk. Resten er fritidsreiser. Men dette vil endre seg, tror David Martín, markedssjef for strekningen Madrid-Valencia i det statlige togselskapet Renfe.
- Vi ser at stadig flere foretrekker tog framfor bil eller fly. Og konkurransen er hard. Ryanair måtte legge ned flyruten Madrid-Valencia bare et halvt år etter at høyhastighetstoget startet.
- LES OGSÅ:
Vi vil ha lyntog
Nordmenn er svært positive til høyhastighetstog. 7 av 10 sier de ville foretrukket lyntog framfor fly, viser en undersøkelse som konsulentselskapet Atkins har gjort for den norske utredningen.
Tidsbesparelse, komfort og mulighet for å kunne jobbe ombord gjør at folk foretrekker høyhastighetstog.
- Norge er et lite land, og det koster mange milliarder å satse på lyntog. Det er politikerne som til syvende og sist skal bestemme om det blir høyhastighetstog i framtiden, sier Stillesby.