Nettrverksmarkedsføring betyr at etablerte personlige relasjoner blir brukt til å rekruttere nye medlemmer og selge produkter.
Det er et sterkt virkemiddel og man bærer lettere over med mislykkede folk man kjenner ennn vanlige selgere. Dermed aksepterer medlemmene at hele eller deler av pyramidegevinsten går tapt.
Du tar med deg dine beste venner til et møte. Der blir de ”rekruttert” inn i fellesskapet. I denne sammenhengen betyr det at de kommer med pengene sine og bruker dem til å kjøpe aksjer eller andeler i et større selskap - som utgjøres av dette fellesskapet. Dermed er familie, venner og nettverk blitt med på noe som de med eller mot sin vilje er kommet inn i. - Slik definerer Gorm Kunøe, forsker ved Handelshøyskolen BI, en ”pyramide”.
Er det uetisk å sette venner og familie inn i en kunderolle? Kan den sosiale kontrakten man har med sine venner bli brutt idet man spør om de vil være med på homeparty?
Dette er i utgangspunktet greit, og det er akseptabelt som utgangspunkt for en handel. Men det blir litt vanskeligere når de som tar initiativet til dette, er avhengige av at det går bra. Det blir også litt vanskelig å si nei til å bli med når vi sitter sammen med venner som oppfordrer oss til å være med. Da føler man et kjøpepress, sier Gorm Kunøe.
Har du lyst til å bli rik? Ja, hvem har ikke det! Alle har en grådighet i seg, og dette er en sterk drift hos oss, sier Kunøe. Det er nok greit når det dreier seg om noe så troskyldig som noen ”plastkopper”, slik vi kjenner det fra Tuppervare. Verre blir det når det er store økonomiske uttellinger. Dette knyttes sammen med vårt sosiale nettverk og vennskap.
Den sosiale kontrakten mellom venner er allerede etablert i og med vennskapet. Dermed merker vi ikke at vi går over i en forpliktende økonomisk sammenheng når vi går inn i pyramidekontrakten, sier forskeren Kunøe. Jeg ville nok ha problemer med å anbefale slike ting overfor familie og venner.
Det følger også med et moralsk ansvar når man selger litt av sitt vennskap. Eventuell krangel skjer oppover i pyramiden. Det er ikke så mye de på grunnplanet kan gjøre. Spenningen oppstår mellom dem som sitter på toppen og stikker av med pengene og dem som sitter igjen og er fralurt pengene, sier Kunøe.
Vi har alle et moralsk ansvar når vi anbefaler noen noe. Det er allerede nå 12-15 pyramidesystemer i gang på Internett. Jeg håper at vi kan lære av de useriøse slik at vi unngår å bli lurt.
Men de mer troskyldige venninnesammenkomstene med klær og husholdningsartikler skal vi ikke frykte. Jeg tror fortsatt vi får hyggelige telefoner fra venner som ønsker å ha oss med i ”det gode selskap”, men også der har vi full rett til å tenke over og si nei hvis vi ikke føler for det, sier Gorm Kunøe.