Velg riktige treningsklær

Visste du at du bør unngå tunge bomullsstoffer når du trener?

Trening
Foto: ScanStockPhoto

- Ved å legge litt ekstra omhu i valget av treningsklær vil du i større grad oppleve glede - og kanskje også inspirasjon - når du trener, sier Jorunn Sundgot-Borgen, professor ved Norges Idrettshøgskole. 

Bomull er fy-fy! 

Trening

Plagg av syntetiske stoffer er best på trening.

Foto: Unspecified

Plagg av tunge bomullsstoffer er det første du bør unngå når du trener.

Bomullen vil suge svetten til seg og plagget blir tungt, samtidig som det klistrer seg til kroppen. Dessuten blir du lett kald i svette bomullsklær.

LES OGSÅ: Til krig mot stinkende svette

Derimot bør du velge treningsklær i syntetiske stoffer som absorberer og transporterer fuktigheten. I tillegg vil plagg av disse stoffene gjøre slik at du kan bevege deg lettere.

Formsydd til styrketreningen

Riktige og behagelige treningsklær er spesielt viktig når du driver kondisjonskrevende aktiviteter, hvor du får høy puls og svetter mye. Det kan for eksempel være sykling, løping, langrenn, roing og stavgang.

Når du trener styrke, yoga eller for eksempel pilates, trenger ikke klærne å sitte like stramt.

Likevel kan det være en fordel med formsydde klær, samtidig som de er ledige og ikke strammer under øvelsene.

LES OGSÅ: Visste du dette om bh-en?

Syntetisk overdel

Det er gunstig at treningsoverdelene er formsydd og i syntetisk stoff som polyester, meryl og lycra. Hvis plagget i tillegg inneholder elastan, er det elastisk.

Noen overdeler har små hull i hele eller deler av toppen, og det gjør at de transporterer fuktighet spesielt godt.

Stoffvalgene kommer i forskjellige kvaliteter og sammensetninger, og du bør velge tykkelse etter hva du trives best i.

Sømmer i lengderetning

Nå du kjøper tights, bør du holde deg til de i syntetisk stoff - og som er formsydd rundt knærne.

Sømmer og eventuelle reflekser i tightsen bør gå i lengderetningen - ikke på tvers av buksene. Det er også bra med knytting i livet.

Når det er kaldt ute bør du kle deg i flere tynne lag, i steden for få og tykke plagg. Velg superundertrøyer fremfor en tykk trøye.

Vanntett jakke?

Løpejakken bør også være i syntetisk stoff, samtidig som den bør være formsydd og lett.

Joggesko

Velg joggesko med god demping.

Foto: ARMANDO FRANCA / AP

Jakken trenger ikke være vanntett, men noe vind- og vannavstøtende kan være en fordel. Pusteegenskapene til jakken blir ofte for dårlig, hvis den blir vanntett.

Har jakken påsydde reflekser, slipper du egen refleksvest når det er mørkt ute.

Demping foran

Joggeskoene du trener i skal ha god demping foran og bak. De forskjellige skoprodusentene velger demping i forskjellig kvalitet, noen bruker luft, mens andre bruker gel.

Hvis du er tung, bør du være ekstra nøye på å bruke sko med god demping.

LES OGSÅ: Velg de spretne og myke

 

FÅ PULS-NYHETSBREV GRATIS. TRYKK HER

 

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)