Vekker deg "uten vekkerklokke"

En "biologisk vekkerklokke" topper salgslistene for Iphone-applikasjoner. Men kan den holde det den lover?

Iphone i senga

Kan en telefon i senga gjøre morgenen bedre?

Foto: Solveig Husøy / NRK

«Sleep cycle» heter den hotteste applikasjonen i Iphone-verdenen for tida.

Du legger telefonen ved siden av deg i senga, den leser søvnmønsteret ditt - og vekker deg mildt mens du sover lett.

Ifølge produktomtalen skal det føles omtrent som å våkne uten vekkerklokke.

Føles som den virker

Teknologisk rådgiver Øyvind Solstad i NRKbeta har testet ut applikasjonen i en uke, og har hatt en god opplevelse med den.

- Flere ganger har jeg følt at jeg har vært våken idet alarmen gikk. Det tenker jeg er et tegn på at applikasjonen virker, sier Solstad.

Til tross for at han sov lite, forteller han at han følte seg mer våken enn han pleier om morgenen.

- Ja, jeg har følt meg forbløffende våken, til tross for bare litt over seks timers søvn. Men om det er placebo eller ikke, kan jeg jo ikke vite, legger han til.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Kan det teoretisk fungere?

Sovende mann med kyssemerke

I dyp søvn skal det mer til enn et kyss for å vekke deg fra dvalen.

Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox

Teorien bak «Sleep cycle» er enkel nok. Ved å registrere bevegelsene dine i løpet av natta, skal applikasjonen kunne tolke hvilken søvnfase du befinner deg i.

Og når morgenen kommer, skal den velge et gunstig tidspunkt å vekke deg på, i løpet av halvtimen fram til klokkeslettet du selv har valgt.

Men har bevegelsene våre direkte sammenheng med om vi sover dypt eller lett? Søvnforsker Janne Grønli ved Universitetet i Bergen er skeptisk til denne slutningen.

- Generelt kan vi si at det er mer sannsynlig at man beveger seg mer i lett søvnfase enn i dyp søvn, men det er ikke nødvendigvis slik. Og aller minst beveger vi oss faktisk i REM-søvn, som er den mest aktive søvnfasen når man ser på hjerneaktivitet, forteller Grønli til NRK.no.

Da er kroppen nærmest paralysert, med unntak av enkelte rykninger i armer og bein. Men REM-søvn er ikke en dyp søvnfase av den grunn, forklarer Grønli. Faktisk er det mest vanlige at man våkner fra REM-søvn, hvis man våkner av seg selv.

Lettere søvn om morgenen

Når vi sover, går søvnen normalt i en syklus på cirka 90 minutter, fra lett søvn til dyp søvn til REM-søvn.

De første 3-4 timene har man normalt mye dyp søvn, mens morgentimene domineres av REM-søvn og lett søvn. Men man kan også ha perioder med dyp søvn, spesielt hvis det har vært dårlig med søvn dagen før.

Dersom telefonen registrerer perioder med mye bevegelse og setter i gang vekking, er det ganske sannsynlig at man våkner i en lett søvnfase.

- Men man kan også ligge stille i lett søvn. Det er individuelt og kan variere fra dag til dag, sier Grønli.

Vanskelig å skille drømmesøvn fra dyp søvn

Applikasjonen bruker de registrerte bevegelsene til å tegne ut en søvngraf som viser når og hvor lenge du har vært i ulike faser av søvnen. Fasene er inndelt i våken, drømmende og dyp søvn.

Grønli mener det kan være svært vanskelig å skille drømmesøvn fra dyp søvn, i og med at kroppen ligger svært rolig i begge disse fasene. I tillegg kommer bevegelsesfrie faser av den lette søvnen, som ikke kan skilles fra dyp søvn annet enn ved elektroder.

- Som forskere kan vi i alle fall ikke bruke bevegelse til å vurdere søvnfase, selv om vi av og til kan gjette ganske riktig ut fra det, forteller hun.

- Rykninger i kroppen tyder på REM-søvn og store bevegelser tyder på lett søvn. Men enkelt er det altså ikke, sier hun.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)