Hopp til innhold

Test: Stadig bedre fotgjengersikkerhet

Ford Ranger er den første varebilen som får toppscore i sikkerhetstesten EuroNCAP. Når det gjelder beskyttelse for fotgjengere, gjør Ford'en det aller best av de 12 bilene som nå er testet.

Crashtest av Ford Ranger

Sikkerheten i Ford Ranger er bra både for barn og voksne i bilen, og for fotgjengere.

Foto: EuroNCAP

Med unntak av én modell, får alle de 12 nye bilene maksimal uttelling med fem stjerner for god sikkerhet. Unntaket er minibussen Lancia Voyager som bare oppnår fire stjerner. Den selges ikke i Norge.

Noe av det hyggeligste med de nye resultatene er at flere populære modeller kommer godt ut i testene av sikkerhet ved ulykker med fotgjengere.

Både Toyota Yaris, BMW 1-serie, Merces M-klasse og Ford Ranger oppnår minst 60 prosent av kravet om fotgjengersikkerhet. Fra nyttår blir dette et minstekrav for å oppnå full pott generelt (fem stjerner totalt).

LES OGSÅ:

Sikkerhetstest av Ford Ranger

Ford Ranger har også god sikkerhet for barn i kupéen. Her fra baksetet i en kollisjon.

Foto: EuroNCAP

Ny standard

Pickup'en Ford Ranger utmerker seg positivt med det beste testresultatet både for fører og fotgjengere. Bilen er også nest best når det gjelder beskyttelse av barn i kupéen.

Et mykere og godt konstruert frontparti som absorberer kreftene i en kollisjon setter en ny standard i varebilklassen, ifølge EuroNCAP.

- En såpass god fotgjengerbeskyttelse gjør at Ford Ranger utvilsomt hever sikkerhetsgrensene i pickup-kategorien, som hittil ikke har vært av de tryggeste, sier generalsekretær Michiel van Ratingen i den europeiske testorganisasjonen.

Disse bilene er vurdert:
(Artikkelen fortsetter under tabellen)

Sikkerhetstest oktober 2011

MERKE OG
MODELL

STJERNER
TOTALT

Sikkerhet
for voksne

Sikkerhet
for barn

Sikkerhet
fotgjengere

Sikkerhets-
assistanse

Audi Q3

5

94 %

85 %

52 %

86 %

BMW 1-serie

5

91 %

83 %

63 %

86 %

Chevrolet Captiva

5

88 %

82 %

48 %

71 %

Fiat Freemont

5

83 %

82 %

50 %

71 %

Ford Ranger

5

96 %

86 %

81 %

71 %

Hyundai Veloster

5

96 %

89 %

49 %

71 %

Lancia Thema

5

83 %

77 %

59 %

71 %

Lancia Voyager

4

79 %

67 %

47 %

71 %

Merces Benz M-klasse

5

96 %

75 %

60 %

86 %

Opel Astra GTC

5

91 %

79 %

50 %

71 %

Opel Zafira Tourer

5

94 %

83 %

53 %

86 %

Toyota Yaris

5

89 %

81 %

60 %

86 %

Ekspander/minimer faktaboks

Aktivt panser

Blant bilene som nå er testet, har Fiat Freemont, Mercedes M-klasse og de to Lancia-modellene Thema og Voyager såkalt aktivt panser som skal gi bedre fotgjengerbeskyttelse.

Det betyr at sensorer i fronten registrerer at en fotgjenger eventuelt blir truffet.

En utløser løfter deretter panseret slik at personen ikke treffes av de hardeste delene. Sjuseteren Fiat Freemont lanseres på det norske markedet før jul.

LES OGSÅ:

- Kan gjøre mer

EuroNCAP mener det er oppmuntrende at noen av bilfabrikkene investerer i avansert teknologi for å beskytte de mykeste trafikantene, men legger til at det fortsatt kan gjøres mer på dette området.

Syv europeiske regjeringer står bak testorganisasjonen Euro NCAP, der også forbruker- og bilistorganisasjoner er med. Testene gjennomføres flere ganger i året, og skal gjøre det enklere for kundene å velge de sikreste bilene.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)