Problemet er at Narvesen ikke får lov til å reservere plassbilletter. Så det må de reisende uansett gjøre på NSBs kundetelefon.
Køen hos Narvesen kan være lang
Tre køer for å få billett
Etter omfattende oppussing til OL-94 har NSB nå lagt ned alt billettsalg og alle sine tjenester på Lillehamer stasjon. De reisende blir henvist til Narvesenkiosken hvor køene kan være lange.
Narvesen selger billetter, men kan ikke reservere plassbilletter. NSB synes nemlig det er for dyrt å utstyre Narvesen med den muligheten. Så når du omsider har kommet deg fram til disken, får du beskjed om å ringe NSBs kundetelefon et annet sted i lokalet for å reservere plassbillett.
Man må ringe NSB for å få plassbillett
Systemet ble innført i fjor i store byer som Fredrikstad, Sarpsborg, Moss, Tønsberg, Larvik, Sandefjord, Hamar og Lillehammer.
Foran kundetelefonen er det gjerne ny kø av reisende. Først når du har fått reservert plass på telefonen, kan du ta med deg referansenumemret og stille i ny kø hos Narvesen for å kjøpe billett.
- Til fordel for kundene
I følge informasjonsjef Arvid Bårdstu i NSB er dette en fordel for kundene, da billetter blir solgt fra flere salgssteder og med lengre åpningstider enn NSB. Dessuten må NSB spare penger. For bare noen år siden hadde NSB stasjoner som det kostet mer å drive enn summen av billettinntektene, i følge Bårdstu.
I perioder har vi fått daglige klager fra misfornøyde reisende, sier Undis Scheslien som leder Forbrukerrådet i Oppland.
- Narvesenkioskene er ikke tilpasset billettsalg og det blir for tungvint å stå i tre køer, særlig for funksjonshemmede og eldre, sier Scheslien. Hun peker på at yngre mennesker lettere greier å reservere plassbilletter på telefon og internett, men at slett ikke alle føler seg vel med det.
Skal vurdere ordningen på ny
Etter at FBI tok opp saken lover NSB å vurdere ordningen på nytt.
- Vi mener at dette systemet kommer til å bli bra, men billettsalg på mange flere steder med lengre åpningstider enn før. Men vi skal se på problemene og har gitt oss fire uker til å komme med justeringer, sier informasjonsdirektør Audun Tjomsland i NSB til FBI.
I mellomtida møter glade togreisende i noen av landets største byer stengte billettluker hos NSB, liten eller ingen informasjon om forsinkelser og hvilke spor togene går fra. Og ikke minst: De må stå i pølsekø for å reise miljøvennlig med tog.