– Det er umulig å si omfanget, men at det er mye juks med speedometere i Norge, er helt sikkert, sier informasjonssjef Egil Otter i NAF.
– Useriøse henvendelser
Forbrukerinspektørene har snakket med flere personer som enten har skrudd eller som fremdeles skrur på speedometere. Stein Harald Skogsberg drev firmaet Digispeed på fritiden. Firmaet drev med speedometer-justering, men krevde en underskrift fra kundene om at man måtte opplyse om justeringen ved salg. De fikk etter hvert så mange henvendelser fra juksemakere at han ikke lenger ønsket å drive firmaet videre.
– Jeg holdt på et halvt år, men sluttet fordi jeg fikk så mange useriøse henvendelser fra folk som helt klart ville jukse. Folk som kontaktet meg ville som regel enten lure forsikringsselskapet eller en fremtidig kjøper av bilen. Det var både private og mer eller mindre profesjonelle bilselgere, sier Skogsberg til Forbrukerinspektørene.
– Finnes i hver by
En som fremdeles skrur speedometere, og som hevder han ikke gjør noe ulovlig, er overbevist om at det finnes minst en person i alle byer i Norge som trikser med kilometerstanden.
Vi kom i kontakt med en tredjeperson som annonserte på nettet og som opererte med en hotmail-adresse. Forbrukerinspektørene møtte ham på en bensinstasjon i nærheten av Oslo, deretter fulgt vi med til rolig sted hvor skruingen kunne skje uten nysgjerrige tilskuere.
Dette bør du gjøre
Administrerende direktør Eirik Høien i Norges Bilbransjeforbund.
Administrerende direktør Eirik Høien i Norges Bilbransjeforbund er klar over problemet.
– Juks med kilometerstanden er det vanskelig å sikre seg mot enten jukset har blitt gjort i utlandet eller i Norge. Vi tror det er mest av dette på bruktimporterte biler, særlig fra Tyskland. Det tryggeste du kan gjøre er å kjøpe bruktbil av en forhandler som vil garantere for kilometerstanden. Alle andre situasjoner er utrygge. Jukset trenger ikke å være utført hos den du kjøper bilen av, men i et tidligere ledd, sier Høien.
Audun Rio Jakobsen i Frie Bilimportørers Forening sier:
– Det er absolutt ikke bare importbiler som er i faresonen, men for at forbrukeren skal bli så sikker som mulig ved kjøp av importbil, bør flere ting sjekkes. Spør selgeren blant annet etter Fahrzeugbrief (ihendehaverdokument), som skal ha en oversikt over de seks siste eierne av bilen. Da er det mulig å kontrollere bilens historikk. Hvis dokumentet mangler eller inneholder tvilsomme opplysninger, ville jeg vurdert å ikke kjøpe bilen, sier Jakobsen.
Sjekk EU-kontrollen
Han mener også det er mulig å kontrollere biler som har hatt tidligere eier i Norge:
– Kontakt et verksted som kan sjekke om bilen har vært til EU-kontroll. Bilens kilometerstand skal alltid noteres ved EU-kontroll, sier han.
Eirik Høien kommer også med et råd det kan være verdt å lytte til.
– Det er tryggere å kjøpe bil av en forhandler som faktisk har tenkt til å være i markedet også neste år.
Forbrukerinspektørene vil også anbefale å ta med bilen på en NAF-test, KNA-test eller få en tilstandsrapport hos et merkeverksted. Det kan koste opptil 1000 kroner, men vil trolig betale seg i lengden.