Neandertalerne levde i Europa for ca. 30.000-50.000 år siden. De hadde ritualer omkring døden. De begravde sine døde.
De døde fikk med seg saker og ting i graven. Dermed er det grunn til å tro at de hadde sine religiøse forestillinger.
Her ser vi Axel Christophersen på besøk i Arfika.
Det sier proffessor i arkeologi ved universitetet i Trondheim, Axel Christophersen.
De var nok klar over at de måtte ta hensyn til det "hinsidige" - også så lenge de levde på jorda. De hadde sine refleksjoner om døden, og det skilte neandertal-mennesket fra dyrene.
Det er evnen til å tenke - også om det som kommer eter dette liv - som gjør mennesket til det det er. Det å ha en tankevirksomhet er i seg selv et tegn på at vi står overfor et menneskesamfunn og ikke et dyresamfunn.
Så kan man også tenke seg andre resultater av det å tenke. Individene utviklet og utvidet sitt erfaringsområde blant annet ved å bruke redskaper. Det mener vi som arkeologer er viktig. Det er slike ting vi bruker til å skille mellom et dyresamfunn og et samfunn skapt av mennesker.
Tanken gir mennesker et fortrinn overfor andre arter. Det gjør at denne arten - altså mennesket - etterhvert blir domminerende. Det innebærer en overlevelsesevne. Men det har også brakt oss evnen til å ødelegge, sier Axel Christophersen.
Jeg vil helst kalle det "bevisst opplevelse". Det sier Erik Gullikstad Karlsaune, amanuensis i religionsvitenskap ved universitetet i Trondheim. Den våknende bevisstheten er også en form for religion, mener han.
Det mest brutale er døden. Jeg vil koble det å være bevisst på noe og religionen sammen, sier han. Da trår vi over terskelen til det guddommelige og det hinsidige. Kristendommen har en personlig Gud. I Mosebøkene får vi høre at Gud har skapt verden ogat han kommuniserer med mennesket.
Det er mulig å forene Darwins utviklingslære og skapelsesberetningen i Bibelen. Bibelen forteller at verden og det som er på den, ble skapt i faser. Darwins lære er en utviklingsteori som vi ikke må tas for gitt, men det gjelder også religionens oppfatning om hvordan ting har skjedd konkret, sier Karlsaune.
Skrevet for nett av Helge Helgheim.