- Nyutdannede er i dag mer forberedte på jobbsamtalen enn tidligere, mener rekrutteringsfolk fra en rekke amerikanske virksomheter, som BusinessWeek Online har snakket med.
Men til tross for grundige forberedelser begår nyutdannede flere klassiske feil.
Vær deg selv
Informasjonsansvarlig i Manpower, Gry Ljøterud, påpeker at det er i år er flere som er på utkikk etter jobb, og at mange er på utskikk etter å bytte jobb.
Ifølge Ljøterud er det viktig at man kjenner til kulturen i bransjen, og at man også tenker over klesstil og væremåte under jobbintervjuet, men hun poengterer at det er viktig at man er seg selv.
- Ikke prøv å lat som om du er noen andre enn det du er, for du vil fort bli avslørt.
Ljøterud påpeker at det kan være lurt å sette seg inn i hvordan bedriften fungerer på forhånd. Det kan også være lurt å vite hvordan miljøet er og hvilke krav de setter til arbeidet.
- Hvis du er forberedt når du kommer til intervjuet, vil det lyse igjennom at du er motivert for jobben.
10 klassiske feil
Ved hjelp av BusinessWeek Online har vi satt opp ti punkter til hvordan du navigerer deg gjennom jobbsamtalen, og hvordan du unngår de vanligste feilene.
1. Vanlig folkeskikk
Det kan dessverre skje at mobilen ringer midt under samtalen, eller at håndflaten din er svett. Hvis dette skjer så er trikset ikke å ta telefonen, skru den heller av og be om unnskyldning. Hvis du sliter med svette håndflater kan du tørke hendene av på buksene før du hilser.
2. Svar kort og presist
Intervjueren ønsker å vite så mye som mulig om kandidaten som er inne til intervju. Det kan derfor være et problem om man prater mye og avbryter intervjueren ofte. Prøv heller å holde svarene korte og helst under et minutt. Hvis intervjueren vil vite mer om en ting kan han heller be deg om å utdype.
3. Det er greit å si ”vet ikke”
Ikke vær redd for å si at "beklager,men dette vet jeg ikke". Det er noe folk faktisk burde gjøre mer av, mener Steve Canale, som står for rekrutteringen hos General Electric.
Han forteller at han plutselig kan finne på å stille folk uventede spørsmål som han vet at de vil ha problem med å svare på. Det kan bli pinlig hvis kandidaten forsøker å komme med et svar istedenfor å være ærlig.
4. Unngå klisjeer
Unngå å bruke fraser som ”Jeg liker å arbeide med mennesker”, eller ”jeg er meget kreativ”. Gi heller eksempler på noe du har gjort og som forteller noe om hva du kan.
5. Snakk ikke om negative ting
Mange nyutdannede skifter jobb flere ganger de første årene. Ikke snakk negativt om din tidligere jobb, det gir et dårlig inntrykk.
6. Forbered spørsmål
Ha tre eller fire spørsmål klare som viser at du er interessert i virksomheten. Unngå spørsmål som lett kan besvares ved å gå inn på bedriftens hjemmeside.
7. Ikke overdriv
De fleste kan bli fristet til å prøve å imponere intervjueren med alt de kan. Overdriv ikke, for det kan være at intervjueren tar deg på ordet og forsøker å teste deg.
8. Ikke kom uforberedt
Sett deg inn i hva virksomheten driver med. Det kan også være en stor fordel at man vet litt om personen som skal intervjue en også.
9. Lag ikke feller for deg selv.
Unngå å si at bedriften er førsteprioritet. Hvis du får tilbud om jobben og du senere takker nei, kan det skade din troverdighet.
10. Snakk ikke om lønn
Tenk på intervjuet som den aller første daten. På den første daten ville du ikke ha nevnt ekteskap, og du skal heller ikke nevne lønn på første møte.