Hopp til innhold

Reklamerer for ti kroner ølkassen på Facebook

Firma lokker med en kasse øl for ti kroner på nettsamfunnet Facebook.
– Ikke greit, sier Helsedirektoratet.

Øl-reklame på Facebook

Slik reklamerer GroupOn MyCityDeal for øl på Facebook.

Foto: Skjermdump/montasje

Anne Hafstad

Anne Hafstad i Helsedirektoratet er lite begeistret for slike reklamer.

Foto: Pressefoto

Øltørste Facebook-brukere har nok notert seg tidenes kupp i annonsefeltet på nettsamfunnet.

«En kasse med øl 10 kr. Meld deg inn & få rabattdealer for drikke i din by!»

Firmaet bak er Groupon MyCityDeal. De tilbyr ulike tilbud – deals – på forskjellige aktiviteter og varer i norske byer.

Anne Hafstad i Helsedirektoratet er lite begeistret slike kampanjer:

– I Norge er det forbudt å reklamere for alkohol, og det er forbudt å bruke alkohol, for eksempel biklder, i reklame for andre varer og tjenester, sier den fungerende divisjonsdirektøren.

Hun forteller at denne saken er til behandling hos direktoratet, og vil vente med å uttale seg om Groupon MyCityDeal konkret.

Ulovlig og usant

Bredo Johansen

Bredo Johansen i Groupon MyCityDeal beklager annonsen.

Foto: Privat

Bredo Johansen, daglig leder i Groupon MyCityDeal i Norge, sier reklamen aldri skulle vært brukt på norske kunder.

– De som driver med markedsføring sitter i Tyskland, og de har nok ikke vært helt klar over de norske reglene. Dessuten burde nok jeg ha vært mer våken, sier han.

Johansen var ikke klar over ølannonsen da NRK tok kontakt. Han forteller at tilbudet om øl til en tier heller ikke er reelt.

– Hadde vi solgt en kasse øl for ti kroner, hadde i alle fall jeg slått til. Men det er nok et tilbud som har vært brukt i Tyskland, og så har det dessverre havnet ut i Norge.

Reklamen er sånn sett heller ikke sannferdig. Johansen forteller at annonsen nå blir fjernet.

– At dette er i strid med hvordan man skal reklamere i Norge er det vel ingen tvil om, innrømmer han.

Hadde vi solgt en kasse øl for ti kroner, hadde i alle fall jeg slått til.

Bredo Johansen, daglig leder i Groupon MyCityDeal Norge

– Treffer særlig ungdom

Hafstad i Helsedirektoratet påpeker at Facebook særlig brukes av unge mennesker.

– Det er godt dokumentert at skadepotensialet ved bruk av rusmidler er større for unge enn for voksne, sier hun.

Hun mener det er generell enighet i Norge om å prøve å begrense bruken blant unge.

– Lovmessig er det ingen forskjell på om det reklameres på Facebook eller på andre arenaer, men vi er ekstra opptatt av å skjerme ungdom mot denne typen reklame, forteller hun.