- Av de 40 sakene som er behandlet hittil i år, er markedsføringen funnet lovstridig i 30. Til nå er det ikke fattet forbudsvedtak med tvangsgebyr. Det kan bli aktuelt hvis annonsørene ikke følger Forbrukerombudets standpunkt og endrer innholdet i annonsene, sier Per Øivind Nielsen, informasjonssjef hos Forbrukerombudet.
Ifølge Nielsen skyldes lovstridighetene først og fremst at annonsene inneholder udokumenterte påstander om hva behandlingsformen hjelper mot.
Av 40 saker som er behandlet i år er markedsføringen funnet lovstridig i 30, sier Per Øivind Nielsen, informasjonssjef hos Forbrukerombudet.
- Vår fremste oppgave er å sørge for at forbrukerne ikke blir lurt, sier Per Øivind Nielsen til Puls.
Ny lov
Etter nyttår fikk vi en ny lov om alternativ behandling her i landet. Kvakksalverloven fra 1936 er opphevet. Etter at den nye loven trådte i kraft, har forbrukerombudet fått ansvaret for å føre tilsyn med markedsføringen av alternativ behandling av sykdom.
Forbrukerombudet skal påse at det ikke benyttes uriktige eller udokumenterte påstander om hva de enkelte behandlingsformene hjelper mot. Markedsføringen skal gi en nøktern og saklig beskrivelse av virksomhetens art. Videre er det forbudt å benytte påstander om at en behandlingsform har virkning mot konkrete sykdommer eller lidelser.
Milliongebyr
Forbrukerombudet oppfordrer publikum til å klage mer.
- Vi forsøker å få annonsørene til å følge opp vedtakene våre frivillig. Gjør de ikke det, har vi mandat til å forby videre annonsering og til å ilegge tvangsgebyr, sier Nielsen, som opplyser at det i andre typer saker har vært ilagt svært høye gebyrer.
- Gebyrene har variert fra 50 000 kroner og opptil et par millioner kroner. Beløpets størrelse avhenger blant annet av hvor mye penger som er brukt på annonsering, omsetningstall og selvfølgelig hvor grovt bruddet er, sier Nielsen som understreker at ingen av annonsørene av alternativ behandling er ilagt gebyrer så langt i år.
Klag mer!
Hittil er det Forbrukerombudet selv som har tatt initiativ til å ta opp saker.
- Vi følger med på annonser i både ukepresse, aviser og på Internett. At publikum kan klage til oss er dessverre ikke så kjent ennå, sier Nielsen som her gir to eksempler der markedsføringen går for langt:
- Markedsføring av magnetfeltterapi, med bruk av utsagn som: «Magnetfelt-Terapi, Århundrets mest effektive behandlingsform!» og «Hvorfor klarer en magnetterapitrommel å kurere dine plager når leger, fysioterapeuter og naturmedisinere har gitt opp, eller får et lite varig resultat?»
- Markedsføring av koppingsmassasje, med bruk av utsagn som: «Koppingsmassasje er en unik behandlingsmetode som gir oppsiktsvekkende resultater. Ca. 90 prosent av de som benytter seg av den blir bra eller betydelig bedre.»
I begge sakene er innklagede blitt bedt om ikke å benytte slike markedsføringstiltak.