Sist uke bekreftet driftssjef Gaute Randen fra Coop Øst at hvis kundene ser at kjeden er dyrere enn andre på enkelte grønnsaker, kan de si fra om det slik at prisene kan justeres.
- Vi er jo forbrukereid i tillegg. Så hvis eierne kommer og sier fra til oss at vi har for høye priser, så vil vi helt klart se på det, og ønske å justere prisene ned. Helt klart, uttalte Randen.
Men nå mener administrerende direktør at uttalelsen ga et galt inntrykk av hvordan prissettingen foregår.
LES OGSÅ:
Forbrukerinspektørene tok Coop på ordet, meldte to reportere inn som Coop-medlemmer og sendte dem ut for å teste.
- Se Coop-sjefens bekreftelse her:
- Styres ikke av klager
Vi besøkte fem forskjellige Coop-butikker, uten at vi fikk så mye som en krone i avslag.
Tom Andersen, administrerende direktør for Coop Øst SA, mener Randen ga feil inntrykk av hvordan prisene på frukt og grønt bestemmes.
- I FBIs reportasje fra en av våre butikker 22. september som omhandlet prisene på frukt og grønt, kom dessverre en våre medarbeidere i skade for å gi et feil inntrykk av hvordan prisene på kategorien frukt og grønt bestemmes, sier han.
- Det er derfor viktig for oss å presisere at priser på enkeltprodukter ikke styres etter klager fra medlemmer og kunder der og da, slik seerne kunne få et feilaktig inntrykk av, sier Andersen.
- Planmessig gjennomgang
Coop-direktøren forteller at når det avdekkes vesentlige skjevheter i prisbildet på frukt og grønt, er rutinen at prisene justeres forholdsmessig i forhold til aktuelle produkter opp mot prisprofilen på hele frukt- og grønt-sortimentet.
Dette gjøres først etter en planmessig gjennomgang i driftsledelsen sentralt.
- Vi beklager måten dette ble fremstilt på, og har håndtert saken internt i ettertid. Vi anser oss med dette ferdig med saken, avslutter Andersen.