Hopp til innhold

Ufrivillig reklamebudbringer

Twitter er gratis, men er du klar over at det du skriver der kan bli brukt som reklame på enkelte bedrifters nettsider?

Pepsis hjemmesider i Danmark bruker Twitter-statuser som reklame.

Pepsis hjemmesider i Danmark bruker Twitter-statuser som reklame.

Foto: Skjermdump

Store bedrifter bruker det du skriver på Twitter som reklame på sine egne nesttsider, skriver det danske Forbrukerrådet på sine nettsider.


– De opplysningene man offentliggjør på Twitter, kan virksomheter bruke til kommersielle formål. Det er ikke bare et problem med Twitter, men generelt for de sosiale medier, at man som bruker ikke vet hvor opplysningene ender og hva de blir brukt til, skriver Anette Høyrup, jurist i det danske Forbrukerrådet på sidene deres.

Pepsi bruker deg


I følge det danske Forbrukerrådet er driver Pepsi med dette. Hver gang en Twitter-bruker skriver en setning som inneholder ordet Pepsi, blir innlegget sammen med navn og bilde automatisk publisert på Pesis hjemmeside. Høyrup mener mange brukere ikke vet at dette skjer.


– Problemet er at man som bruker av sosiale medier ikke kan velge den kommersielle utnyttelsen av opplysningene. Dette er ikke ulovlig, men vi ønsker å gjøre brukerne oppmerksomme på dette, sier hun.

– Dette kan se ut som skjult markedsføring, og det er i utgangspunktet forbudet, sier Forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Vær på vakt

Enn så lenge ser det ut som om Pepsi bruker Twitter bare på de danske sidene, og ikke i Norge og Sverige. Vær likevel litt forsiktig, det som finnes i utlandet kan fort komme til Norge også.

– Twitter og alle de andre nye sosiale medier er fine ting det. Men blant annet på Facebook har det vært personvernproblemer. Man bør være litt på vakt når man går inn i nye ting, råder Thon.