Hopp til innhold

Uenige om privat boligsalg er lurt

Help Forsikring og Forbrukerrådet er uenige om hvor vidt man bør selge boligen selv eller ikke.

Forbrukerrådet mener du kan gjøre mye av markedsføringen ved boligsalg selv.

Forbrukerrådet mener du kan gjøre mye av markedsføringen ved boligsalg selv.

Foto: Skjermdump

Forbrukerrådet mener det er trygt å selge boligen selv, men dette er ikke Help enig i.

– Dobbeltmoral

Det har nettopp kommet en ny lov om eiendomsmegling som stiller strengere krav til megling og meglers kvalifikasjoner.

Børresen

Dag Are Børresen

Foto: Karina Jørgensen

– Det er lovpålagt at en megler skal ha utdannelse. Derfor blir det dobbeltmoral fra Forbrukerrådet når de nå sier at du godt kan klare deg uten megler, mener Dag Are Børresen, advokat i Help forsikring.

Han lurer på hva som er vitsen med et godt skolert meglerkorps når man godt kan klare seg uten.

– Jeg ville brukt megler selv hvis jeg skulle selge eller kjøpe bolig, sier han.

– Vi sier ikke at folk skal gjøre hele jobben selv, men de har nå en mer reell mulighet til å gjøre markedsføringsjobben. Det er viktig at vi har skolerte meglere slik at oppgjøret blir ivaretatt, og at man er sikker på å få kvalitet hvis man velger å la megleren ta hele oppdraget, sier Torgeir Øines, underdirektør i Forbrukerrådet.


Skaper konflikter

Øines

Torgeir Øines

Foto: CF Wesenberg/Kolonihaven

Når man skal kjøpe ny bolig faller man for en leilighet med hjertet, og tenker ikke alltid så nøye over hvem som er involvert i salget før det er for sent.

– Forbrukerrådets innspill er uheldig for alle fordi det skaper mye større usikkerhet rundt boligsalget. Jeg tror det vil bli mange flere boligtvister når det er privatpersoner som selger bolig, sier Børresen.

En av meglerens viktigste oppgaver er å sørge for at alle relevante opplysninger om boligsalget kommer frem.

– Forbrukerrådet sendte nylig ut en pressemelding hvor de klaget over mangelfulle prospekter, særlig i borettslag. Da var det meglerne som ga mangelfulle opplysninger. Hvordan kan de nå tro at en privatperson skal gjøre den jobben bedre enn en skolert megler, spør Børresen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

NEF reagerer

Christian Dreyer, leder i Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF), reagerer også kraftig på Forbrukerrådets innspill.

Han lurer særlig på hvorfor de gikk så sterkt inn for en detaljstyrende eiendomsmeglingslov med høye kompetansekrav, og bransjenorm for eiendomsmeglerne nettopp for å ivareta kjøpere og selgers interesser i alle faser av et boligsalg.

Dreyer

Christian Dreyer

Foto: Karina Jørgensen

– Forbrukerrådet tråkker så utrolig i salaten her. Vi er sjokkert og dypt skuffet, sier han til NRK.no.

Forbrukerrådet tar kritikken med knusende ro.

– Vi er ikke overrasket over at meglerforbundene forsøker å ivareta sin rolle, de er en interesseorganisasjon for næringen og ser at konkurranse kan ramme dem.
Dette handler om at de føler monopolet sitt blir truet, og det er ikke uvanlig at monopolister reagerer på den måten, svarer Øines.

Dreyer understreker han at privat salg av egen bolig alltid har vært tillatt, men det stiller store krav til kjøper og selger når en eiendomsmegler med profesjonsansvaret og ansvarsforsikring ikke kommer i mellom.

- At Forbrukerrådet som skal ivareta forbrukernes interesser, tar så lett på boligsalg er skremmende. Oppslaget om at det er trygt å la private selge bolig selv står til stryk, og Forbrukerrådets rolle bør vurderes når det gjelder å ivareta boligselgers og –kjøpers interesser. Forbrukerrådet må holde fast ved sitt krav om at boligomsetning skal skje via profesjonelle aktører med høy kompetanse, mener Dreyer.

Ingen boligkjøperforsikring ved privat salg

Help selger årlig 10.000 boligkjøperforsikringer, en forsikring til kjøperen som en motvekt til eierskifteforsikringen.

– Vi kommer ikke til å selge boligkjøpeforsikring ved salg hvor megler ikke har håndtert hele prosessen, understreker Børresen.

Han mener at man ved et privat salg står i fare for ikke å få en skikkelig takstrapport.

– Megleren har ingen plikt til å framskaffe opplysninger om den tekniske tilstanden, det gjør man i en tilstandsrapport, som vi ønsker skal være obligatorisk. Tilstandsrapporten bestilles hos en takstmann eller bygningssakkyndig. Man trenger ikke en megler for å ringe en takstmann, mener Øines.

– Når to privatpersoner skal bli enige om et salg vil det oppstå masse konflikter. Det er vanskelig for både kjøper og selger å bevise hva som er sant, sier Børresen.

Overdrivelse

Forbrukerrådet mener megleren overdriver når de sier at det er så vanskelig å samle inn informasjonen og at de har så mye ansvar.

– Det er tidkrevende, men ikke så vanskelig, mener Øines.

Videre forteller han at ansvarsforholdet er mellom kjøper og selger, og at selger er ansvarlig for opplysningene som gis, det endrer seg ikke om man bruker megler på hele eller deler av oppdraget.

– Det er en utbredt misforståelse at megler har ansvar etter avtalen er inngått. Det er det mange skuffede kjøpere som har erfart, når de er blitt avvist av megleren etter at det oppstår problemer i etterkant av boligkjøpet.

Hvis man ønsker å lage salgsoppgaven selv, trenger ikke det være så vanskelig.

– Man kan greit lese meglerlovens paragraf 6 - 7 og se hva innholdet i salgsoppgaven skal være, eller se på andre salgsoppgaver og ta med det som er der. Det er ikke vanskelig, men det er litt jobb. Det er ikke sikkert megleren gjør det de skal i henhold til loven uansett, avslutter han.

Har du dårlig erfaring ved kjøp eller salg av bolig privat? Send oss en epost .

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.


TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)