Hei. Jeg kjøpte ny TV for 10.000 kroner for cirka tre år siden. Den ble dessverre ødelagt rett før jul. Vi leverte den inn, og det viste seg at det firmaet som laget den TVen var gått konkurs.
Etter litt om og men fant OBS (der jeg kjøpte TVen) ut at de skulle gi meg en ny TV. Fikk nytt apparat, samme format, men ikke samme merke. Den nye kostet cirka 3000 kroner. Spørsmålet mitt er om jeg har krav på å få tilbake kjøpesummen, eller ny TV til høyere pris. Fint om dere kunne hjelpe meg med dette.
M.v.h.
Hilde Johansen
SVAR:
Hei! Dette er en aktuell problemstilling så lenge prisen på forbrukerelektroniske produkter har sunket, og vil fortsette med det en stund til.
Etter forbrukerkjøpsloven kan selgeren omlevere et mangelfullt produkt med en ”tilsvarende ting”. Dette er ikke ensbetydende med identisk, men TV’en må ha de samme egenskapene som tingen som omleveres. På samme måte som et eventuelt mellomlegg ikke kan kreves, er det heller ikke slik at man har rett på å få utbetalt et mellomlegg i egen favør.
Dersom TV’en ikke er å anse som tilsvarende ting, og mangelen ikke er uvesentlig, vil kjøpet kunne heves, med den følge at TV’en leveres tilbake til butikken, som igjen plikter å tilbakebetale hele kjøpesummen.
Hilsen Thomas Nortvedt, Forbrukerrådet
Har du spørsmål om teknologi? Send det her: