Når du går til Elkjøp for å handle, blir du møtt av en selger som også gjerne vil selge deg en forsikring. Selgeren er som regel flink til å ordlegge seg og klarer ofte å overbevise kundene om at denne forsikringen er fordelaktig.
Men det denne selgeren ikke vet, er hva slags forsikringer du allerede har. Problemet er ofte at det vet du ikke selv heller. Og ikke får du tid til å sjekke, for du må bestemme deg før du går ut av butikken.
Forbrukerrådet er skeptisk til disse forsikringene fordi:
Du må bestemme deg der og da om dette er en
forsikring du har behov for.
Disse forsikringene har mye lengre bindingstid enn andre forsikringer, opptil 5 år, og du betaler for hele perioden på forskudd.
Denne forsikringen dekker bare det aktuelle produktet, og du får ikke utbetalt resten av forsikringspremien, selv om du skulle få bruk for forsikringen allerede etter kort tid. Dersom dette skjer og du får et nytt produkt må du kjøpe ny forsikring.

Trygghetsforsikring er en unødvendig forsikring mener Forbrukerrådet. Foto: NRK/FBI
– Norge har verdens beste forbrukerkjøpslover
Mange er ikke klar over at hvis vi kjøper et produkt det er feil på, har vi rett til å få varen reparert eller ny vare i to år, eller for produkter som er ment å vare lenger, i hele fem år.
«Hvis vi lar oss friste til å kjøpe småforsikringer på enkeltvarer hjelper vi elektrokjedene til å sno seg unna reklamasjonsrettighetene vi har etter loven, og skyve ansvaret over på forsikringsselskapet», skriver Forbrukerrådet på sine nettsider.
Utdrag av forsikringsavtaleloven
Er du dobbeltforsikret?
Sjekk dine egne forsikringer og si opp dersom du er dobbeltforsikret.
Etter 1. januar i år kom det nye bestemmelser i forsikringsavtaleloven. Nå har vi mulighet til å si opp forsikringsavtaler i avtaleperioden.
Det betyr at hvis du har kjøpt en trygghetsforsikring i en elektrovarebutikk, og finner ut at du har andre forsikringer som dekker disse gjenstandene, har du rett til å si opp forsikringsavtalen før den går ut. Og da skal du også få tilbake resten av premien.
Forbrukerrådet har klaget trygghetsforsikringene inn for Forbrukerombudet, som har forvaltningsansvaret for den bestemmelsen i markedsføringsloven som regulerer urimelige kontraktsvilkår.
Forbrukerombudet vil se på vilkårene for disse forsikringsavtalene i løpet av våren.
FBI følger med!