Hopp til innhold

Steffen trodde han hadde gjort et møbelkupp

Snart to måneder etter at Steffen (26) kjøpte møbler i nettbutikken Trademax, har han fortsatt ikke fått alle varene sine. – Våre kunder har dessverre fått lide, svarer nettbutikken, som har mottatt haugevis med klager i det siste.

Trademax Steffen

Steffen gjorde storinnkjøp i nettbutikken Trademax. Han betalte for nesten to måneder siden, men nettbutikken har ikke klart å levere alle varene.

Foto: Kim Jansson / NRK

Nettbutikken Trademax.no frister med et bredt utvalg av møbler til godt rabatterte priser. Men selskapet har vært i hardt vær den siste tiden, og mange kunder er svært misfornøyde med handelen sin.

Steffen (26) fra Oslo er en av dem som angrer seg på at han handlet hos Trademax. Da han flyttet inn i ny bolig, måtte han kjøpe mange nye møbler kjapt. Etter noen søk på nettet kom han fram til at det var Trademax som hadde det meste av det han trengte til en god pris.

Men da han mottok forsendelsen fra det Trademax, var det noe som manglet. Det svenskregistrerte selskapet hadde ikke klart å levere alle varene.

Han tok kontakt med selskapet, som lovte å ordne opp. Nå, nesten to måneder etter bestillingen, har ikke Steffen fått alle varene han har kjøpt og betalt, og selskapet har sluttet å svare på henvendelsene hans.

– Jeg synes det er useriøst. Kunder som handler hos dem får i verste fall ikke det de har bestilt, og taper pengene de har betalt, sier Steffen til NRK.no.

Trademax

Trademax lover nå at de skal besvare alle henvendelser innen 48 timer.

Foto: Skjermbilde av Trademax.no / NRK

Trademax beklager

Det svenske møbelselskapet legger seg langflate.

– At han har måttet vente så lenge er helt utrolig. Jeg forstår godt at han er frustrert. Selvfølgelig skal han være kjempesint på oss.

Det sier Mark Persson, prosjektleder for Trademax i Norden, til NRK.no. Han erkjenner at selskapet har hatt en rekke leveranseproblemer i det siste.

– Vi har flyttet vårt sentrallager i Sverige, og det har skapt betydelige leveranseproblemer. Det er derfor ikke alle har fått varene sine, sier han.

Den unnskyldningen møblerer ikke hjemmet til kunden Steffen.

– Nå forventer jeg at jeg får tilbake pengene, og at det skjer så fort som mulig, jeg vil bare få det ut av verden, for det går og irriterer meg, sier han.

Trademax sier til NRK.no at de skal prioritere å ordne opp saken.

– Han trenger ikke gjøre noe som helst, vi kontakter ham umiddelbart, sier Trademax-sjefen.

Haugevis med klager

Trustpilot Trademax.no

Trustpilot er en nettside hvor forbrukere kan dele sine erfaringer med netthandel. I skrivende stund har Trademax.no 4,1 av 10 poeng, basert på 77 anmeldelser.

Foto: Skjermbilde/Trustpilot.no

Men det ser ut som Trademax må ta mange telefoner fremover. Forbrukerrådene i Norge og Sverige har til sammen mottatt rundt 70 henvendelser mot selskapet, mange fra kunder som forteller at de ikke får varene sine.

På nettsiden Trustpilot, der brukere kan legge inn anmeldelser av nettbutikker, hagler det med kritikk fra frustrerte kunder. Også på selskapets offisielle Facebook-sider forteller kunder at de ikke får levert varene sine. Felles for mange av dem er at de har prøvd å få tak i selskapet på telefon, men at de aldri får svar.

«HOLD DERE UNNA DETTE FIRMA. De svarer aldri på telefon, varene kommer aldri,» skriver en bruker. Steffen kjenner seg igjen – han ga opp å komme gjennom etter å ha sittet nærmere en time på telefonen.

Slår av telefonen for å spare tid

Selskapet forteller at de har måttet slå av telefonen til tider for å kunne hamle opp med alle henvendelsene.

– For å kunne håndtere så mange kunder som mulig, har vi valgt å stenge telefonen i perioder, og ta alle henvendelser på mail. Det går betydelig fortere enn på telefon, sier Mark Persson i Trademax.

Han forklarer at selskapet nå har styrket staben med flere ansatte, slik at det skal gå kjappere å få tilbakemeldinger.

– Våre kunder har dessverre fått lide, men nå har vi en helt annen service, siden vi har fått større personalstyrke og betydelig raskere leveranse med det nye lageret vårt.

Han lover at fra og med neste uke skal alle kunder som tar kontakt med selskapet, få svar innen 48 timer.

Kan heve avtalen etter 30 dager

Ragnar Wiik

Ragnar Wiik i Forbruker Europa

Foto: Henrik Ebne

Trademax er drevet av TM Helsingborg Norge AB, et svensk selskap registrert i Norge, og som må forholde seg til europeiske forbrukerrettigheter.

Nettbutikker som Trademax.no forpliktet å levere varer til kunder innen 30 dager etter bestillingen er mottatt og bekreftet, med mindre noe annet er avtalt. Dette ifølge det europeiske forbrukerrettighetsdirektivet (2011/83/EU) artikkel 18.

– Om varen ikke leveres innen denne fristen, kan kjøperen heve avtalen. Da er nettbutikken forpliktet til å tilbakebetale innen 30 dager etter at de har mottatt melding om heving, sier direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa.

Forbruker Europa er en del av et europeiske nettverket av forbrukerkontorer, og hjelper forbrukere som har problemer med selskaper som er registrert i andre europeiske land.

Fortsatt mulig å få pengene igjen

Dersom kunden likevel ikke får tilbakebetalt penger hun eller han har krav på, finnes det en annen løsning: For har kunden betalt med kort, er man uansett ganske godt sikret.

– Da kan man gå til kortselskapet eller banken å kreve beløpet tilbakebetalt. Hvis du har brukt Visa eller Mastercard, så står det i avtalevilkårene deres at du vil kunne få pengene tilbakebetalt. Så det er et håp, sier Wiik.

Han anbefaler å betale med kredittkort, som kan være den greieste måten å få tilbakebetalt penger på, fordi dette er fastslått i Finansavtaleloven og vil gjelde for alle avtaler med norske kredittkortkunder.

– Poenget med disse reglene er at når bankene og betalingssystemene har valgt å godkjenne denne nettbutikken i sitt betalingssystem, så har de ansvar for at betalingene fungerer, sier Wiik.

Oppdatert 4/8/22: Etternavnet til en medvirkende er tatt ut etter ønske fra vedkommende.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)