NRK Meny
Normal

Trening og bekkenløsning

Hvordan skal man trene og komme i form selv om man har bekkenløsning?

Kvinne med ball (Illustrasjon)
Foto: ScanStockPhoto

 

Spørsmål

Jeg fikk mitt fjerde barn i april 2006 og var plaget med bekkenløsning under hele svangerskapet. De fire siste månedene måtte jeg ligge.

Nå er jeg bedre, men langt i fra bra, og jeg skulle gjerne kommet meg i form og fått bedre kondis. Trenger tips om hva jeg kan gjøre og hvordan jeg samtidig kan bli god i bekkenet. I dag får jeg vondt av 45 minutters gange med barnevogn.

Jorunn svarer

I første omgang vil det kunne være lurt å gjøre øvelser som kan bedre bekkenplagene og eventuelt redusere smertene. Da kan det være lettere å mosjonere/trene for å øke utholdenheten din.

Så lenge en tar hensyn til smerter og plager, er det ikke farlig å bevege seg.

Nøkkelen er å kjenne sin egen kropp og finne balansen mellom aktivitet og hvile.

Trening (Illustrasjon)
Foto: ScanStockPhoto

Det er fysioterapibehandling, med vekt på stabilitetsøvelser, som er den mest brukte form for behandling av bekkenplager. Det er også viktig å se på hvordan man beveger seg i hverdagen og bli mer bevisst på hvilke bevegelser man gjør til daglig.

Det handler om å øke den motoriske kontrollen av muskulaturen i rygg og bekken, aktivere muskler som brukes lite eller ingenting, og å bedre samspillet mellom de ulike gruppene av muskler i bekken og rygg.

Det kan være lette aktiviteter som vi holder på med over tid, for eksempel å sitte eller stå, som provoserer frem plagene.

Studier tyder på at pasienter med smerter som provoseres frem av dette, ikke klarer å holde rygg og bekken i midtstilling. De mangler dynamisk kontroll over den dype muskulaturen, selv om de ofte er sterke i den overfladiske muskulaturen. Den overfladiske muskulaturen ligger ytterst og de dype musklene ligger rundt ryggsøylen og i buken.

De overfladiske musklenes oppgave er å bevege kroppen, mens de dype musklenes oppgave er å styre og finjustere bevegelse av leddene i bekken og rygg. De overfladiske og dype musklene jobber ideelt i et samspill, og det er ofte slik at dette samspillet ikke fungerer optimalt hos mennesker med rygg- eller bekkenplager.

Biceps
Foto: ScanStockPhoto

Det trengs mer forskning på området, men det kan tyde på at et spesifikt og nøye tilrettelagt treningsprogram og behandlingsprogram kan forebygge og behandle bekkenplager, men jeg vil anbefale å ta kontakt med en fysioterapeut, som kan tilrettelegge et trenings-/behandlingsprogram, hvor du blir nøye fulgt opp.

Når det gjelder kondisjon, kan det være lurt å starte forsiktig.

Om du klarer 45 minutter moderat gange 3-5 ganger i uka er det veldig bra. Etter hvert kan du øke intensitet og varighet. For å øke hjertemuskulaturens kapasitet, trenger man å gå såpass fort at man blir litt svett og andpusten. Både stepmaskin og sykkel er også kondisjonstreningsformer og kan være gode alternativer til å komme i bedre form. Lykke til!

Hilsen
Jorunn Sundgot-Borgen
Professor i fysisk aktivitet og helse

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.