Trening for voksne

Hvordan skal en voksen kvinne trene og hva skal hun spise i løpet av en dag? 

Trening
Foto: ScanStockPhoto

 

 

 

 

Spørsmål

Hei. Jeg er 63 år, frilansjournalist - og en ganske sprek dame. Går turer og svømmer nesten hver dag. Hvor mye og hvordan bør jeg trene? Jeg har aldri jogget men har slitt ut noen hoppetau.

Bør jeg trene hver dag? Er det nok å gå turer for en aldrende skrott? Og hva skal egentlig en 63-åring innta av føde for at kroppen skal fungere som den skal også i årene fremover? Takk for råd og ha en god dag!

Jorunn svarer

Hei. Jeg synes det du allerede trener er kjempeflott! En økt på 30-60 minutter hver dag er anbefalingene fra Sosial- og helsedirektoratet. I tillegg til dette bør du utføre styrketrening to ganger i uka. Ta gjerne en titt på PULS sine nettsider Tren med Yngvar

Her er det øvelser for ulike nivåer. Finn øvelser du synes du kan mestre. Er du usikker bør du kontakte et treningsinstitutt og få veiledning av en treningsveileder.

 

Kyllingburger
Foto: Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt

Når det gjelder mat bør du spise regelmessig fem måltider om dagen. Tre hovedmåltider og to mellommåltider.

Hovedmåltidene (frokost, lunsj og middag) bør inneholde både karbohydrater, proteiner og fett. Mellommåltidene skal være små. Her kan det holde med en frukt eller en grønnsak. Husk også på å få i deg D-vitamin og kalsium.

Totalt sett bør kosten i løpet av en dag være balansert slik angitt som prosent av energiinntaket: 
Karborhydrater: 50-60 prosent (sukker maks 10 prosent).
Kostfiber: 25-35 gram pr.dag. 
Protein: 10-20 prosent
Fett: 25-30 prosent (transfett maks 10 prosent). 
Hovedbestanddelen av fett bør bestå av flerumettede fettsyrer.

Hilsen
Jorunn Sundgot-Borgen
Professor i fysisk aktivitet og helse

Mat og trening

Tips for hjemmetrening

 

 

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)