NRK Meny
Normal

Trening for tynn jente

Hvordan skal hun trene og hva skal hun spise for å få mer muskler?

Biceps
Foto: ScanStockPhoto

Spørsmål

Hei Jorunn. Jeg er ei 18 år gammel jente som vurderer å begynne å trene fast på et treningsstudio. Jeg er ganske tynn og liten og er fornøyd med vekten. Det jeg vil er å få litt mer muskler slik at kroppen blir litt mer velbygd.

Jeg lurer på hvilke øvelser som er mest relevante for min kropp, og om det eventuelt er spesiell mat det er viktig å spise?

Svar fra Jorunn

Hei. Så fint at du har lyst til å begynne å trene på treningsstudio.

Siden du ønsker å få litt mer muskler på kroppen vil jeg anbefale deg å trene styrketrening med øvelser for alle de store muskelgruppene i ben, armer, mage og rygg.

Mat når man trener

På et treningsstudio vil du finne apparater hvor du får trent disse musklene. De fleste store treningsstudioene har treningsveiledere tilgjengelig. Jeg vil anbefale deg at du tar kontakt med en treningsveileder som kan vise deg øvelsene.

Som hovderegel bør du klare 10-12 repetisjoner av hver øvelse og utføre hver øvelse i tre serier.

Du bør også trene kondisjonstrening. Sykling, svømming og langrenn er fine kondisjonsidretter hvor du også får trent de store muskelgruppene i kroppen.

Trening (Illustrasjon)

Drikk vann under trening!

Foto: ScanStockPhoto

Når det gjelder mat er det viktig at du passer på å få i deg nok mat slik at du ikke går ned i vekt. Husk at du vil øke forbrenningen når du begynner å trene.

Du bør spise et balansert kosthold bestående av

  • karbohydrater (50-60 prosent av energiinntaket )
  • proteiner (10-20 prosent av energiinntaket) og
  • fett (flerumettede og enumettede fettsyrer - 10 prosent av energiinntaket)

Spis fem måltider om dagen. Tre hovedmåltider og to mellommåltider. Ikke la det gå mer enn tre timer mellom måltidene.

Du bør også holde deg til rådet om å spise «5 om dagen» av frukt og grønnsaker.

Mat etter treningen

Husk å spis et lite måltid rett etter trening. For eksempel. en yoghurt med korn eller en smoothie. Banan er også bra rett etter en treningsøkt.

Pass på å drikke godt mens du trener. Vann er bra under trening, så lenge du husker å spise rett etter treningsøkten.

Lykke til med treningen!

Hilsen
Jorunn Sundgot-Borgen
Professor i fysisk aktivitet og helse, NIH

Vil opp i vekt

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.