Trening bra for psyken

Den første halvtimen i aktivitet teller mest for din mentale helse, og det behøver ikke være vondt for å virke.

Trening
Foto: Radu Razvan

Kilde: Helsedirektoratet / Bedre helse på 1-2-30

- Vi vet at fysisk aktivitet har stor effekt for vår mentale helse, men den beste nyheten for mange er kanskje at den største helsegevinsten kommer i løpet av den første halvtimen. Det sier professor og psykiater Egil W. Martinsen ved Aker universitetssykehus.

Han har i mer enn 25 år brukt fysisk aktivitet som en del av behandlingen av både lette og tyngre psykiske problemer, og undersøkt hva sykkelen, soppturen eller joggeskoene kan gjøre for sinnet vårt.

- Det er nesten for godt til å være sant. Kanskje er det derfor vi har så lett for å undervurdere hva vi selv kan gjøre for vår mentale helse, sier Martinsen.

Les også
Finn treningsformen for deg
Bli motivert til å trene

Barnevogn (Illustrasjonsfoto)

En halvtimes tur kan være nok.

Foto: colourbox.com

Den viktige halvtimen

Kurven som viser hvordan fysisk aktivitet gir bedre mental helse, stiger brått allerede etter få minutter i aktivitet, og fortsetter stigningen den neste halvtimen. Deretter flater den noe ut.

- Det er ikke så mye som skal til. En halvtimes rask gange hver dag vil gi en enorm helsegevinst hvis utgangspunktet er inaktivitet, sier Martinsen.

Flere forklaringer

Det finnes flere forklaringer på sammenhengen mellom fysisk aktivitet og god mental helse, og det er ikke usannsynlig at flere av disse kan være riktige samtidig.

En av de vanligste psykologiske forklaringene finnes i den kognitive teorien, som sier at endret atferd på sikt kan endre tankene og følelsene.

Ifølge denne teorien oppstår den positive effekten når treningen får tankene over på noe annet. Treningen gir også positive forsterkninger etter hvert som du når mål og merker at treningen blir mindre anstrengende.

Se også
Musikktips til treninga

Fem aktive steg for en bedre psykisk helse:

  • 1. Start lett og velg en aktivitet du liker.

Jakt på mulighetene for å tilpasse aktiviteten til hverdagen din: Måk snø, gå trapper og spaser til butikken.

  • 2. Lær deg hvordan fysisk aktivitet virker på kroppen.

Fysisk aktivitet gir de samme effektene på kroppen som noen typer angst: Hjertebank, høy puls og svette. Når du vet det, trenger du ikke frykte aktiviteten.

  • 3. Finn en lystbetont aktivitet

En psykisk sykdom påvirker både tankene, følelsene og atferden din. Hvis du starter med en lystbetont atferd, kan følelsene og tankene følge på.

  • 4. Gjør aktiviteten sosial

Ensomhet er et generelt trekk hos mange med et psykisk problem. Fysisk aktivitet kan snu også dette.

  • 5. Involver nettverket ditt

Mange rundt deg lurer på hva de kan gjøre for å hjelpe. En tur i skogen kan være et godt svar!

Les mer på Bedre helse på 1-2-30

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)