Hopp til innhold

Trenger du dette?

Når du handler hos elektrokjedene får du ofte tilbud om egen forsikring på varene. Men Forbrukerrådet mener såkalte trygghetsavtaler er unødvendige.

Trygghetsavtale
Foto: Kjell Herning, NRK

Hvis en vare går i stykker eller blir stjålet skal en slik forsikring dekke reparasjon eller et nytt produkt. Men mange kunder ender opp med å dobbeltforsikre det de kjøper.

De fleste har innbo- og reiseforsikringer som dekker både tyveri og skader. I tillegg sikrer reklamasjonsretten deg mot feil på ting du kjøper.

Jurist Pål Bjønnes i Forbrukerrådet er svært skeptisk til el-kjedenes trygghetsforsikringer. Han mener de tilslører reklamasjonsrettigheter som kunden allerede har, og at de skaper forvirring.

Også de store forsikringsselskapene synes disse forsikringsordningene er en uting, og at folk betaler en høy pris for noe de får lite igjen for. En standard innboforsikring koster fra en tusenlapp og oppover. Da kan du forsikre verdier for én million kroner. Dette dekker ikke skader du selv er skyld i, men har du i tillegg en totalforsikring vil det også dekke hendelige uhell.

Fire kameraer

FBI tok en handlerunde til butikker hos fire el-kjeder. Der kjøpte vi kompaktkameraer som koster cirka 1500 kroner, og testet om butikkene tilbød oss trygghetsavtaler. Hos Lefdal koster en forsikring 600 kroner for tre år. Og 800 kroner for fire år, altså dobbelt så mye som verdien på selve kameraet.

- Denne typen forsikring er prismessig svært høy, sier Bjønnes hos Forbrukerrådet. - De har et relativt begrenset dekningsfelt, og det er snakk om begrenset verdi på produktene.

Administrerende direktør Trond Samuelsen i Lefdal mener dette ikke er noen upris for ett enkelt produkt. - Når du vet at dette er en ting du kommer til å ha med deg i mange situasjoner utenfor hjemmet, tror jeg at 800 kroner for å få et nytt produkt ved et hendig uhell er en relativt lav pris å betale, sier han.

Én av 15 kunder kjøper forsikring på de elektriske varene sine. 20 prosent benytter seg av forsikringen, og Samuelsen forteller at mange er fornøyd med denne ordningen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

El-artikler

Tegner du separat forsikring på alle disse produktene, må du ut med 12.000 kroner.

Foto: Kjell Herning, NRK

Egenandel

Lefdal og Elkjøp fjernet for kort tid siden egenandelen på sine trygghetsavtaler. Expert krever egenandel på alle sine produkter, mens Siba gjør det på noen av dem. De fleste kjedene oppgir at salget av trygghetsforsikringer utgjør to – tre prosent av omsetningen.

Forbrukerrådet misliker også måten forsikring blir solgt over disk i el-butikkene. Tilbudet kommer ofte bardus på kunden, som ikke alltid har kjennskap til forbrukerkjøpsloven eller full oversikt hva egne private forsikringer dekker.

- Dessuten tilbys de av en selger av elektronikkvarer som ikke har kompetanse på forsikring, sier jurist Pål Bjønnes hos Forbrukerrådet.

Har du kjøpt en trygghetsforsikring på et elektronisk produkt som du angrer på? I følge Forsikringsavtaleloven har du rett til å si opp avtalen og få pengene igjen for den forsikringsperioden som gjenstår.

LES OGSÅ:

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)