NRK Meny
Normal

Trener-Yngvars beste mageøvelse

Vil du utfordre magemusklene dine, men får liten effekt av situps? Dette er Yngvar Andersens beste mageøvelse.

Trener Yngvar Andersen viser sin beste øvelse for å trene magen

SE VIDEO: Dette er trener Yngvar Andersens beste mageøvelse. Foto/redigering: Karina Kaupang Jørgensen/ NRK.

Trener Yngvar Andersen trekker frem øvelsen «toes to bar» som den beste mageøvelsen.

– I denne øvelsen må du få tak i og mobilisere magemuskulaturen. Øvelsen er tung, og den krever at du hugger tak, sier Andersen.

Når du gjør «toes to bar» henger du fra en stang, for eksempel et huskestativ, og løfter beina strakt til tærne treffer stangen (se video øverst).

– Øvelsen krever mye styrke fra mage, rygg og armer, og gjør disse muskelgruppene sterkere, forteller treneren.

Du kan gjøre bevegelsen i tre varianter som alle utfordrer magen. I to av dem kan du bruke et stativ for å henge i. Blir dette for vanskelig gir det også god effekt å trene magen på gulvet eller bakken.

Toes to bar

Yngvar Andersen viser hvordan du kan gjøre den tunge og effektive mageøvelsen, «toes to bar».

Foto: Karina Kaupang Jørgensen / NRK

30 minutter gir helsegevinst

Mageøvelse

Slik gjør du øvelsen på bakken.

Foto: Karina Kaupang Jørgensen / NRK

– Hvis du har en tung kropp, vil øvelsen bli tyngre fordi du må løfte din egen kroppsvekt, sier Andersen.

Yngvar trener

Slik gjør du øvelsen på bakken.

Foto: Karina Kaupang Jørgensen / NRK

Yngvar mageøvelse

Hvis du skal gjøre øvelsen med bøyde knær, skal knærne løftes så høyt du klarer.

Foto: Karina Kaupang Jørgensen / NRK

– Dette er en veldig morsom øvelse å få til, men den krever tålmodighet. Det kan kjennes langt unna, men når du er sterkere og bedre rusta, kan alt plutselig stemme en dag, sier treneren.

Karin Danielsen, universitetslektor i kroppsøving og idrett ved Idrettshøgskolen i Tromsø, forteller at man bør følge Helsedirektoratets anbefaling om fysisk aktivitet:

Ifølge Helsedirektoratet vil voksne som er i lite fysisk aktivitet få en betydelig helsegevinst hvis de er i aktivitet 30 minutter daglig. De anbefaler at voksne er i moderat fysisk aktivitet i minst 150 minutter per uke, eller minst 75 minutter med høy intensitet.

Forebygge livsstilsykdommer

– Trening bør legges inn i timeplanen på samme måte som en jobb, det er noe som må gjøres og som det må settes av tid til, sier Danielsen.

Karin Danielsen

Karin Danielsen, universitetslektor ved Idrettshøgskolen i Tromsø.

Foto: Torje Jenssen

Det kan være lurt å se på sin egen hverdag for å finne ut hva du har tid til av fysisk aktivitet, istedenfor å være opptatt av hva du ikke får tid til. Hvis du har tid til hus- og hagearbeid, vil det også gjelde som fysisk aktivitet.

– Så lenge du øker aktivitetsnivået ditt, vil du få en helsegevinst. Det viktigste er å komme seg opp fra sofaen for å forebygge livsstilssykdommer, sier Danielsen.

Hvis du er i fysisk aktivitet i 30 minutter daglig og øker forbrenningen med cirka 150 kalorier, vil du oppnå helsegevinster som å gå ned i vekt, senke blodtrykket og få lavere kolesterol. Dette kan forebygge livsstilsykdommer, forklarer Danielsen.

– Det er lurt å tenke over de valgene du tar, for eksempel kan du gå eller sykle istedenfor å ta bussen. Hvis du skal reise bort i sommer kan du legge inn en svømmetur, gå en tur på stranda eller gå på sightseeing, sier Danielsen.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.