Ingen av de fire store matvarekjedene har fått orden på returmottak av el-varer, til tross for at det er mer enn fire år siden ordningen ble innført. Både ICA Norge, Norgesgruppen, Coop og Reitangruppen fikk strykkarakter da organisasjonen Grønn Hverdag gjennomførte en sjekk av mottakene tidligere i høst.
Returplikt
I alt 70 butikker over hele landet ble sjekket - kun åtte av dem besto testen.
Kristen Ulstein i Grønn Hverdag er opptatt av at butikkene skal tilby et synlig retursystem for el-avfall.
sier at butikkene plikter å ta i retur alle varer tilsvarende dem de selv selger, uavhengig av om varen er kjøpt akkurat i den butikken eller ikke. Det betyr at så lenge butikken selger lyspærer og sikringer, skal de ta alle lyspærer og sikringer i retur. Og har din lokale dagligvarebutikk tilbud på brødristere, skal de også ta brødristere i retur.
– Forskriften presiserer at butikken skal opplyse om ordningen. Det er ikke nok at det finnes et retursystem, publikum skal også få informasjon om dette. Returpunktet skal være klart og tydelig merket, på lik linje med panteautomaten for flasker, sier Kristen Ulstein i
Brage Rønningen i Renas mener returordningen for el-avfall blir motarbeidet av matvarekjedene.
.
Gir blaffen
Kravet til butikkene om å ta el-varer i retur ble vedtatt i juli 1999, men fremdeles er det svært få som faktisk gjør det.
– Det er ingen tvil om at matvarekjedene kjenner til ordningen, vi har gjort dem oppmerksomme på dette gjentatte ganger. Men ordningen blir direkte motarbeidet, forteller Brage Rønningen i Renas, som har ansvaret for å samle inn avfallet.
Returordning for lyspærer skal være tilgjengelig i butikker som selger dette. Om man får en egen panteautomat, slik man har for flasker, vites ikke.
Bare lyspærer alene står for om lag ti tonn bly årlig, men i stedet for å behandles som spesialavfall havner det på norske fyllplasser. Og forbrukerne er ukjente med ordningen. En spørrerunde Forbrukerinspektørene gjorde viser at ingen kjente til at det går an å levere brukte el-varer på den lokale matvareforretningen. Et flertall ønsker imidlertid en slik ordning velkommen.
Nedslående
I løpet av undersøkelsen oppsøkte Grønn Hverdag 14 ulike COOP-butikker. Ingen av dem hadde et ordentlig retursystem. Og av 11 Rema 1000-butikker var det bare én som hadde systemet på plass.
Kiwi og Norgesgruppen kom best ut, hvor sju av 25 butikker hadde retursystem.
Dårligst ut kom Rimi og ICA Norge, der ingen av de 19 kontrollerte butikkene hadde et skikkelig retursystem.
Lover bot og bedring
Innen jul skal alle Rimi-butikker kunne motta el-avfall i retur, lover kvalitets- og miljøsjef Peter Wallman.
– Jeg tror det først og fremst handler om kommunikasjon. Både vis a vis kundene, og i forhold til ansatte, sier Peter Wallman, kvalitets- og miljøsjef hos Rimi.
– Men jeg kan garantere at vi innen jul skal ha en skikkelig ordning på plass, og at alle butikker skal kunne ta imot el-varer i retur.
Også de andre kjedene lover at dette nå skal komme på plass. Hos COOP Norge får Forbrukerinspektørene opplyst at man har testet ut et system som man nå har bestemt seg for å satse på, og at en ordning skal være på plass i alle butikkene med det aller første.
Tilrettelagt for nett av Magne Hansen.