Titusenvis av norske togpendlere mangler forbrukerrettigheter. Mens solide norske regler gir oss rett til å klage på en rekke varer og tjenester andre steder, kommer NSBs månedskortkunder bokstavelig talt til kort.
Problemet er blitt verre det siste året fordi
har vært rammet av mange tekniske problemer på signaler og utstyr. Forsinkelsene har ofte vart i timevis, og har blant annet fått fortvilte pendlere til å sende protestbrev til Samferdselsdepartementet.Frustrert og irritert
På Hallenskog stasjon i Buskerud, noen mil fra Oslo, forteller Sissel Finstad om hvordan det er å stadig komme forsinket til jobb:
- Jeg har hatt lederjobber, både der jeg var før og nå. Og det sitter folk og venter, både internt og eksternt. Forsinkelsene skaper problemer ikke bare for meg, men også for andre. Dette er irriterende, sier hun.
I andre bransjer kan misfornøyde kunder kreve penger tilbake eller få en ny vare. Ruter As (tidligere Oslo Sporveier) har for eksempel i flere år tilbudt
til passasjerer som rammes av forsinkelse. Der i gården gjør man ikke forskjell på månedskort og andre billettyper.Men NSBs månedskortkunder har ingenting å slå i bordet med. Forbrukerrådet synes det er helt urimelig at disse kundene ikke har samme forbrukerrettigheter som andre NSB-kunder.
For du har visse rettigheter som passasjer på toget. Ifølge myndighetenes
kan du i enkelte tilfeller kreve erstatning for utgifter du får når toget er forsinket. Hvis du ikke bruker månedskort, da.Skylder på Jernbaneverket
NSBs kommunikasjonssjef Anne Rygg sier at selskapet ikke har noen refusjonsordning for månedskortene fordi man ikke kan vite om passasjeren var på stasjonen på det aktuelle tidspunktet.
Hun legger til at NSB likevel vil forsøke å få til en ordning, men at Jernbaneverket i så fall må ta deler av regninga fordi den etaten har ansvar for de fleste forsinkelsene.
Jernbaneverket eier skinnegang og signaler som NSB bruker. - Men det er ikke så enkelt som NSB framstiller det, sier informasjonsdirektør Anne Marie Storli. - NSB kjører jo gratis på våre skinner. Dermed er ikke spørsmålet om tilbakebetaling så lett.
Storli håper likevel forsinkelsene blir færre etterhvert som utbedringer gjøres i Oslotunnelen. Det er der mange av de tekniske problemene har oppstått.
- Krev penger tilbake!
Forbrukerrådet er ikke fornøyd med at uenighet mellom NSB og Jernbaneverket gjør at en refusjonsordning ennå ikke er på plass. Rådet forlanger nå en ryddig løsning for månedskortkundene:
- De må få penger tilbake eller prisavslag på neste månedskort, krever rådgiver Janne Pedersen.
Inntil en ordning er på plass anbefaler Forbrukerrådet passasjerer om å klage hvis de rammes av forsinkelsene. Det kan gjøres på flere måter:
- klage direkte til NSB via e-post eller faks
- kontakte Forbrukerrådet som har opprettet der frustrerte pendlere kan holde dem orientert om situasjonen
- organisere seg i ulike pendlerforeninger.