Tjener fett på barns mobilbruk

Mer enn halvparten av alle norske barn er blitt lokket til å bruke dyre mobiltjenester uten å være klar over prisen. Et kjempeproblem, mener Forbrukerombudet.

Mobiltelefon
Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox

Hver dag blir barn og ungdom lokket til å binde seg til dyre abonnementstjenester med mobiltelefonen sin. Det som i første omgang ser ut til å være gratis eller kanskje en enkeltstående betaling for en ringetone eller et spill, lokker barna inn i abonnementer som løper til de blir sagt opp.

Over 50 prosent av norske foreldre opplever at barna laster inn dyrt innhold på mobiltelefonen sin uten at de har vært klar over det. Ofte vet ikke barna selv at de har forpliktet seg til abonnementet. De merker bare at kontantkortet blir brukt opp etter noen få dager.

I år har Forbrukerombudet rettet søkelyset mot de dyre innholdstjenestene, og i mars ble flere av dem stengt etter en aksjon.

Bente Øverli

Dette kan ikke fortsette som nå, mener seksjonsleder Bente Øverli hos Forbrukerombudet.

Foto: Bjørn-Eivind Årtun, Foto: Bjørn-Eivind Årtun

- Dette er et kjempeproblem, og det er spesielt barn og unge det går utover fordi de ikke forstår hva de binder seg til. Det sier seksjonsleder i Forbrukerombudet, Bente Øverli.

- Kundene blir lokket på veldig mange forskjellige måter. Det kan være morsomme bamser som danser på tv-skjermen eller forlokkende kjærlighets- eller iq-tester der du må taste inn mobilnummeret ditt for å få svaret.

Utenlandske aktører

Flere av innholdsleverandørene FBI har prøvd å komme i kontakt med holder til i Nederland, Kroatia og Frankrike. De leier seg inn på det norske markedet gjennom en tredje-aktør i Sverige som igjen har tilgang på kortnummeret til de norske teleoperatørene.

Forbrukerombudet samarbeider med de store norske teleselskapene, og vil stenge tjenester der de ser grove brudd på markedsføringsloven.

- Det kan ikke fortsette som nå, sier Øverli. Hvis tjenesten blir stengt kommer de ikke til å tjene penger lenger, og det er vel et språk som i hvert fall blir forstått.

Fornøyd leverandør

Innholdsleverandøren Aspiro med nettsider som inpoc.no og cellus.no er den største norske aktøren. Første kvartal i år omsatte selskapet for 50 millioner kroner i mobilunderholdning i Norge, Sverige og Finland.

- Vi er fornøyd med den informasjonen kundene får når de bestiller tjenester på våre nettsider, sier salgssjef Tom Meier i Aspiro.

Men Forbrukerombudet er ikke fornøyd. I en aksjon avdekket de nylig at det både var forvirrende informasjon på inpocs nettside, i tillegg til at det var fullt mulig å bestille tjenester med aldersgrense 16 år fra en mobiltelefon som var registrert på en 14-åring.

- Det skal ikke skje, innrømmer Meier. - Vårt kundesenter skal kontrollere alderen på den som bestiller tjenesten der vi har satt aldergrense.

Foreldrene kan nekte å betale regningen

Mange av abonnementstjenestene har en aldersgrense på 16 eller 18 år. Forbrukerombudet oppfordrer foreldre til å oppgi alderen på barnet når de kjøper telefon.

Dersom barnet likevel kan bestille ringetoner eller spill fra en nettside til sin egen mobiltelefon, så innebærer det en fremtidig gjeldsforpliktelse.

- Etter vårt skjønn kan foreldre bestride det fordi et barn ikke kan være rettslig forpliktet til å betale gjeld, avslutter Øverli.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.