NRK Meny
Normal

Tilhengere dårlig skodd for vinteren

Ingen bruker tilhengere så ofte som norske bilister. Men alt for mange tilhengere er dårlig skodd for vinterføre. – Trafikkfarlig, mener NAF.

Tilhenger på vinterføre

Mangle glemmer at også tilhengeren bør skos etter føreforholdene.

Foto: ColourBox

Med nesten 390.000 nye tilhengere registrert de siste åtte årene, er norske bilister verdensmestere i å slepe gjenstander etter bilen.

– Vi er en nasjon som er oppvokst med tilhengere. På landbygda har nesten alle en slik doning. Men alt for mange av dem mangler vinterhjul i den kalde årstida. Det er slett ikke ufarlig, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Kjører du en dårlig skodd tilhenger, risikerer du også avkorting av forsikringen etter en eventuell ulykke.

Jan Ivar Engebretsen

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF

Foto: NAF

Hver vinter observerer Engebretsen at de fleste tilhengerne på norske veier har såkalte helårsdekk.

– Vinterdekk er et unntak. Faren med å ikke sko tilhengerne like bra som bilene om vinteren, er at de kan skli og slenge ut til siden når kjøreforholdene er vanskelige.

– Om vinteren skal det ikke store svingen til før man mister grepet på en tilhenger. Med dårlige dekk er det lett å miste kontrollen på det som henger bak, sier Engebretsen.

LES OGSÅ:

– Ikke dyrt

Engebretsen mener det ikke er dyrt i velstands-Norge å kjøpe et ekstra hjulsett til vinterbruk. Likevel er det få som gjør det.

– Dette handler ikke bare om å ta hensyn til seg selv, men også om respekt for medtrafikantene. Å kjøre i biltrafikk er like mye et lagspill som på fotballbanen. Sikkerheten tilsier at man også bør tenke på hvordan tilhengeren er skodd i den kalde årstida, mener Jan Ivar Engebretsen.

Hvis dekkene dine begynner å eldes, kan det også være greit å vite at gamle piggfrie vinterdekk som oftest fester seg bedre til veibanen enn piggdekkene, sier NAF-eksperten.

LES OGSÅ:

Ikke påbudt

Selv om det ikke er påbudt med spesielle typer tilhengerdekk, er loven helt klar. - Både bil og tilhenger skal være skodd etter kjøreforholdene, sier sjefingeniør Reidar Henry Svendsen i Vegdirektoratet til NRK.no.

Kravene er de samme både til bil og tilhenger, forteller han.

– I den årstida det er tillatt å kjøre med pigger, skal mønsterdydben være minst tre millimeter uansett hva slags dekk man bruker. I de tre nordligste fylkene gjelder det i perioden fra 16. oktober til 30. april. I resten av landet fra 1. november til og med 2. påskedag.

– Hvis veien er glatt og isete, vil sommerdekk ikke gi tilstrekkelig grep. Da må man enten ha vinterdekk eller kjettinger på tilhengeren. Eller la den stå til kjøreforholdene blir forsvarlige, sier Svendsen.

For en del år tilbake var det ulovlig å bruke tilhenger uten pigger hvis man kjørte bil med piggdekk, men ikke omvendt. Slik er det ikke lenger. – Men kjører du med piggdekk, skal det være pigger på alle hjulene. Det gjelder både for bil og tilhenger, forteller Svendsen.

Baktungt er farlig

Svendsen minner også om hvor viktig det er å laste tilhengeren korrekt.

– Er den baktung, kan tilhengeren bli løftet opp foran slik at det oppstår en vertikal kraft bak på bilen som virker oppover. Det kan utløse trafikkfarlig slingring som vanligvis ikke lar seg stanse før kjøretøyet stopper helt.

Tilhenger på vinterføre

Det er liten bevissthet om å sko tilhengeren riktig på vinterføre, mener forsikringsbransjen.

Foto: ColourBox

– Derfor er det viktig å fordele tyngden på godset man frakter. Nøkkelregelen er at tilhengerkula skal ha en belastning på 50 - 75 kilo. Det er det tryggeste, forteller Reidar Henry Svendsen.

- Liten bevissthet

Skjer det en vinterulykke der tilhenger er involvert, vil forsikringsselskapene granske tilhengerens tilstand.

– Det er rutine for oss å sjekke om dekkene var forsvarlige ut fra vær og føreforhold. Det gjelder både for bil og tilhenger, sier informasjonssjef Hanne Gudding i Storbrand.

– Vi er kjent med problemet, men vet lite om hvor omfattende det er. Men det er ingen tvil om at bevisstheten om å sko tilhengeren riktig er liten blant folk flest, sier Gjensidiges informasjonssjef Bjarne Aani Rysstad til NRK.no.

Redusert utbetaling

– Det viktigste er at hver enkelt bilfører er bevisst den risikoen man tar ved å kjøre med dårlige dekk. En tilhenger som slenger ut, kan i verste fall ta liv i trafikken. Hvis vi vurderer kjøring med tilhenger som grovt uaktsom, kan det bli snakk om avkorting i utbetalingen av forsikring, sier han.

Rysstad peker også på betydningen av å sjekke bremser og annet som krever vedlikehold på tilhengeren.

– Og hvis den er lastet på feil måte og i tillegg kjører på dårlige dekk, kan den farlige effekten bli dobbelt forsterket. Dette er noe vi vurderer i hvert enkelt tilfelle, forteller Rysstad.

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.