Hopp til innhold

Tid for å skifte dekk

Her får du svar på spørsmål knyttet til overgangen fra vinter- til sommerdekk, samt vite hvilket dekk som ble best i test!

Dekk
Foto: NRK

Som kjent skal vinterdekkene, - prinsipielt, - byttes til sommerdekk en uke etter at påsken er over. (Med mindre det fremdeles er snø - se: - La piggdekka vere på )

Se reportasje om forskjellen mellom sommer- og vinterdekk: Skifte til sommerdekk

Kjørestil, underlag, temperatur, føreforhold, - og biltype, - er alle elementer du bør tenke på når du skifter dekk.

FBI gir deg , - i samarbeid med NAF, - svar på spørsmål knyttet til overgangen fra vinter- til sommerdekk!

Pirelli Cinturato P4 vant testen i Forbrukerrapporten. Se hele testen her!

Når skal jeg skifte ut de gamle sommerdekkene?

Ifølge forskriftene skal du skifte til nye dekk når mønsteret på de gamle er slitt ned til 1,6 mm. NAF anbefaler at du skifter tidligere. De setter 3 mm som minstemål.

Dekk skal også skiftes dersom de har fått en skade. Hvis du ikke bytter alle fire dekkene, så sørg for at dekk med det beste gripemønsteret blir montert foran , - og at det alltid er dekk med samme mønster og egenskaper på samme aksling.

Dersom du kjører lite så vær oppmerksom på at gummiblandingen endrer karakter over tid. Etter 4-5 sesonger kan gummiene ha blitt hard og glatt og dekkene kan være farlige å kjøre med. Da bør du skifte selv om dekkene ikke er slitt helt ned. Be om råd og hjelp hos fagfolk her!

Hvorfor skal jeg skifte dekk?

Dekk er utviklet for å fungere optimalt på ulikt underlag og ved ulike temperaturer. De er også tilpasset forskjellige kjørestiler og forskjellige hastigheter. Riktig valg av dekk gjør at bilen din blir mer forutsigbar og du vil oppleve at den blir lettere å håndtere, spesielt under litt mer kritiske kjøreforhold. Dette gjelder både for sommer- og vinterekk.

Hvilke dekk skal jeg velge?

Først og fremst skal du sjekke vognkortet ditt. Der framgår tydelig hvilken dekkdimensjon (for eksempel 215/40R16) som er den rette for din bil, og - det fins et utall av dekkdimensjoner som IKKE passer!

Dersom du ønsker å fravike den foreskrevne dimensjonen så er dette mulig innenfor visse grenser. Det fins tabeller hos dekkforhandlerne som angir dette, - og hvor grensen går før de nye dekkene blir ulovlig. Gale dekk påvirker bilens oppførsel samtidig som de kan endre visningsverdiene på speedometer og kilometerteller. Gale dekk resulterer i mangellapp og påbud om dekkbytte. Og kanskje bot.

Kan jeg se på et dekk om det er godt eller dårlig?

Flere elementer avgjør kvaliteten på et nytt dekk. De fleste av disse elementene er ”usynlige”. Gummiblanding, dekkmønster, stabilitet, levetid… Det skal en rutinert fagmann til for å se om et nytt dekk er godt eller dårlig, - og i de fleste tilfeller vil en slik vurdering være basert på kunnskap og erfaringer opparbeidet over år i bransjen.

Hva er forskjellen på sommerdekk og vinterdekk?

Hovedforskjellene ligger i dekkets evne til å håndtere underlag og temperatur på riktig måte. Et sommerdekk er laget av en gummiblanding som oppfører seg ”riktig” i temperaturer fra null grader og opp. Et vinterdekk er laget for kalde og lave temperaturer.

Gummiblanding laget for sommertemperaturer blir gjerne steinhard og livsfarlig glatt på vinterføre mens den ”suger” seg fast til underlaget når det er varmt. Et vinterdekk fungerer akkurat tilsvarende - på vinterføre. Dekkenes evne til å drenere bort vann for å unngå vannplaning eller til å få feste på snø og is er også spesialtilpasset sesongene.

Kan jeg velge ”helårsdekk” i stedet for å skifte?

Med de kjøre- og temperaturforholdene som fins i Norge, frarådes det å basere seg på dekktyper som er omtalt som for eksempel ”Helårsdekk” eller ”Mud&Snow”. Dette er dekk som er ment å fungere under forhold som ikke tilsvarer det vi finner gjennom året i Norge.

Hva skjer dersom jeg bruker piggfrie vinterdekk gjennom sommersesongen?

Kort sagt: Vinterdekk på sommerføre har dårligere veigrep, drenerer vannet dårligere, øker faren for vannplaning og gir betydelig lenger bremselengder.

Hvor lang tid kan jeg forvente å kjøre på et sett med sommerdekk?

Et sett med sommerdekk bør gi deg et sted mellom 25.000 og 30.000 kilometer. Dette vil da gjerne bety at dekkene brukes gjennom 4-5 sesonger. Det forutsetter da at du har lagret dekkene på riktig vis når de ikke er i bruk. Riktig lagret betyr tørt, mørkt og svalt, - i rengjort tilstand.

Kan dekk bli for gamle og gå ut på dato?

Alle dekk er tydelig merket med produksjonsår og produksjonsuke (22/07 = uke 22 i 2007). Denne merkingen kalles DOT-merking og står i forlengelsen av dekkdimensjonen som er å finne på dekksiden.

Dekk er laget av gummi og gummi endrer karakter over tid. Imidlertid vil aldringsprosessen først ta til etter at dekket er tatt i bruk, - dersom det har vært oppbevart på riktig vis i lagringstiden. Det er likevel grunn til å være oppmerksom på datomerkingen dersom du velger dekk av litt eldre dato. Kanskje bør du velge et nyere dekk, - eller en annen dekktype?

Er dyre dekk bedre enn billige dekk?

I dag er konkurransen på dekk så stor at mange av de ”dyre” forhandlerne har redusert forventningene til inntjening og lagt seg vesentlig nærmere nettopriser. Dette betyr at mange av de dekkene som scorer høyt i tester, - og som ofte framsto som betydelig dyrere før, - nå faller rimeligere ut. Disse dekkene har også vært gjenstand for betydelig forskning og utprøving før de kommer i salg. Dette betyr at muligheten for å få et bedre dekk er størst dersom du velger et dekk som kanskje ikke er det aller billigste. Uansett bør du sjekke ut det du kan av tester på det dekket du er i ferd med å velge. Ikke glem å notere deg resultater fra de undertestene som til sammen utgjør totalsummen. Det er muligens HER du finner de verdiene som er mest aktuelle for DIN kjørestil og dine kjøreforhold!

Dersom du utelukkende baserer deg på de billigste dekkene, bør du lete deg fram til kommentarer eller tester på netteopp disse dekkene. Undersøk også hos din merkeforhandler om de har erfaringer med ditt dekkvalg på din bilmodell. Men framfor alt: spør flere fagfolk og lytt til svarene deres!

Er det mulig å sette dekkene feil på bilen?

På dekksiden er det merket med en pil eller et lignende merke/symbol/benevnelse dersom et dekk er ment å bli montert på en spesiell måte. Dette kalles ”rulleretning”. Det betyr – selvsagt - at enkelte dekk skal rulle i en bestemt retning når de er montert på bilen. Er du unøyaktig med dette vil dekkene ende med å rulle ”baklengs” noe som fratar dekket alle de tilsiktede egenskapene det er skapt for! Her må du sjekke nøye når du skifter hjul. Er du i tvil så ta med dekket til en fagmann og spør. På enkelte dekktyper kan denne rulleretningsmerkingen være litt ugrei å få øye på!

Noen dekk er også merket med ”Outside”. Da har ikke dekkene rulleretning, men en innside og en utside. Dekket må derfor monteres riktig på felgen av dekkleverandøren, men kan byttes fritt rundt når du senere selv bytter hjul.

Kan jeg kjøre så fort jeg vil på de dekkene jeg har kjøpt?

Alle dekk har en hastighetsmerking. Det fins 10-12 ulike trinn på denne ”stigen”. Dette er en bokstavkode som også fins på dekksiden – gjerne i forlengelsen av dekkdimensjonen og datomerkingen. Dekkleverandører har tabellen som forteller deg hva de ulike bokstavene betyr. (Eks.: N= max. 140 km/t, U= max 200 km/t, ZR= over 240 km/t). Det er biltype og kjørestil som avgjør valget.

Renhold av dekkene

I tillegg til riktig oppbevaring av dekk som ikke er i bruk, vil jevnlig renhold av dekkene i betydelig grad påvirke dekkets egenskaper når det sitter på bilen. Det er nesten utrolig hvor stort utslag det kan ha på enten grepet på snø eller på bremselengden på våt asfalt dersom dekkene til enhver tid er renvasket! Oljesøl og andre kjemikalier binder seg til gummien og en runde med riktige vaskemidler/dekkrens er en rimelig investering , - både i dekkenes levetid og i din egen og andres sikkerhet!

Til slutt:

Husk at den kontaktflaten du til enhver tid har med underlaget ikke er større enn fire håndflater, - og da bør grepet være best mulig. Både for din egen skyld og for de som møter deg på veien!

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)