– Det var helt nytt for meg at barn ned mot 8 års alderen blir testet ut for denne type produkter. Jeg synes det er betenkelig og et eksempel på at det er mer og mer spekulative ting som gjøres i denne bransjen for å fremme salget, sier statsråd Laila Dåvøy til Forbrukerinspektørene.
Hemmelig oppdragsgiver
Illustrasjonsbilde: Getty Images
Det er Intera Researchlab som ønsker å gjennomføre undersøkelsen. Byrået vil ikke si hvem som er deres oppdragsgiver eller hva slags produkter som skal testes.
I en epost til mulige deltakere i undersøkelsen, heter det:
”Tema for undersøkelsen er sminke med smak og glitter, type lip gloss, leppepomade og glitter til ansikt, hår og kropp. Produktene det er snakk om er ikke sminke i tradisjonell forstand, men barnevennlige produkter med smak og glitter for lek og moro. Jentene som deltar vil få prøve mange morsomme produkter, og får med seg masse prøver hjem”.
– Ikke farlig å spise
Daglig leder Matts Weng i Intera Researchlab sier til Forbrukerinspektørene:
– Det er ikke snakk om vanlig sminke, men sminke-lignende produkter som det ikke er farlig å spise. Vi har nøye vurdert om det er riktig av oss å gjennomføre undersøkelsen, og vår konklusjon er at dette er helt greit, sier Weng.
Laila Dåvøy håper imidlertid at byrået kommer på andre tanker:
– Jeg oppfordrer bransjen til å ta en debatt og øke den etiske bevisstheten om hvor grensene skal gå. Det er for meg ingen tvil om at slike undersøkelser gjøres for å fremme salget, ikke minst siden de får mange produkter med hjem, sier Dåvøy.
Sint pappa
8-årige Trude Moen Knutsen fikk tilbud om å være med på undersøkelsen gjennom eposten til faren:
– Sminke er noe som eldre bruker, 14-15-åringer og voksne. Barn er finere uten sminke, sier Trude.
Pappa Per Gøran Knutsen er kraftig irritert over forespørselen:
– Jeg reagerte spontant: Å nei, ikke enda et marked bransjen skal erobre. Jenter i denne alderen klarer jo ikke å sette sine egne grenser. Hvis andre har noe, så skal de ha det selv. Jeg synes 8-åringer er for unge til å starte med dette, sier han.
Laila Dåvøy vil nå presentere et lovforbud mot direktemarkedsføring mot barn under 12 år. Et slikt lovforbud kan også ramme premissleverandørene for reklamebransjen, altså analysebyråene.