NRK Meny
Normal

TEST: Så godt fungerer auto-brems i bilene

EuroNCAP har testet automatiske nødbremsesystemer i biler. Her er resultatene.

Bremsepedal

De automatiske bremsene skal reagere raskere enn mennesker klarer å trykke på pedalen. Nå har den europeiske sikkerhetstesten EuroNCAP sjekket hvor godt auto-bremsene virkelig fungerer.

Foto: Kim Jansson / NRK

Mange biler leveres nå med automatiske bremsesystemer, såkalt AEB, som i teorien skal gjøre at bilen bremser av seg selv dersom en ulykke er i ferd med å skje.

Fra januar 2014 må bilene ha automatisk bremsesystem for å oppnå de ettertraktede fem stjernene i EuroNCAPs sikkerhetstest. Full pott i denne sikkerhetstesten er svært viktig for markedsføringen av biler. Mange nybilkunder tar hensyn til testene når de velger merke og modell.

LES OGSÅ: Visste du at dette er påbudt i alle nye biler?

Resultatene

Testen er delt inn i to kategorier, én bykjøringskategori og en kategori tilpasset kjøring på veier med høyere hastighet. Bilene har fått karaktene «bra», «tilstrekkelig» eller «marginal» etter hvor god beskyttelse auto-bremsesystemene gir.

I den første kategorien ble bremsesystemene testet med en fart opptil 50 kilometer i timen. EuroNCAP bemerker at biler gjerne kjører tettere i sakte trafikk, noe som reduserer bilkjørerens mulighet til å bremse i siste liten.

Merk at de forskjellige systemene går under forskjellige navn. For eksempel bruker Mercedes navnet «Pre-Safe brake», mens Ford Focus har et såkalt «Active City Stop»-system.

Test av auto-brems med relativt lav hastighet

Bra

Mercedes Benz E-Class - PRE-SAFE Brake

Bra

Volvo V40 - City Safety & Collision Warning with Full Auto-Brake

Bra

Mitsubishi Outlander - Forward Collision Mitigation

Tilstrekkelig

Volvo XC60 - City Safety

Tilstrekkelig

Fiat 500L - City Brake Control

Tilstrekkelig

Ford Focus - Active City Stop

EuroNCAP har også testet hvorvidt biler med auto-bremsesystemer klarer å unngå kollisjon i hastigheter opp til 80 kilometer i timen. Her har de testet forskjellige scenarioer, for eksempel der bilen foran står stille, eller der bilen foran bråstopper i høy hastighet. Fem biler er testet i denne kategorien, og resultatene er som følger:

Test av auto-brems med relativt høy hastighet

Bra

Mercedes Benz E-Class - PRE-SAFE Brake

Bra

Volvo V40 - City Safety & Collision Warning with Full Auto-Brake

Bra

Volkswagen Golf VII - Front Assist

Tilstrekkelig

Mitsubishi Outlander - Forward Collision Mitigation

Marginal

Honda Civic - Collision Mitigation Brake Syste

Honda Civics auto-brems kom dårligst ut i denne kategorien, blant annet fordi den ikke klarte å stoppe i tide i høy hastighet, da bilen foran bremset i tilsvarende høy hastighet.

LES OGSÅ: Alle biler får auto-brems

Her kan du se en gjennomgang av hvordan testene ble utført:

Berømmer bilprodusentene

Testen viser tydelig at det er store forskjeller på de automatiske bremsesystemene. Likevel berømmer EuroNCAP bilprodusentene for å ha satset på denne teknologien.

Jan Ivar Engebretsen

NAF-kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen synes det er bra at produsentene satser på avanserte bremsesystemer, selv om ikke all fungerer godt akkurat nå.

Foto: NAF

– Uansett hvor bra eller dårlig bremsesystemene scorer i testen, vil vi skryte av produsentene som allerede tilbyr denne teknologien i bilene sine, og håper at resultatene vil hjelpe dem til å utvikle systemene, sier generalsekretær Michiel van Ratingen i EuroNCAP, i en pressemelding.

NAF: – Ikke glem at du kjører bil

Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobil-Forbund (NAF), sier at selv om testen viser varierende resultater, er det bra at bilprodusentene har satset på slike bremsesystemer.

– Det at de fokuserer på slike systemer, er med på å bedre trafikksikkerheten, sier Engebretsen til NRK.no.

Han sier samtidig at det er viktig at bilistene ikke stoler blindt på slike systemer.

– Slike førerstøttede systemer er bra, så lenge ikke bilisten blir søvnig og glemmer at de kjører bil, fordi alt blir automatisert, sier bileksperten.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.